WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Relation sökningar vs type-ins (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9070)

Emil Svensson 2005-07-26 10:03

Är det nån som har koll på relationen mellan type-insoch sökningar? T.ex om det är 100 sökningar per dag på "hej hopp" så blir det x antal type-ins på "hejhopp.se".. Om det finns nån bra länk till nån sida som handlar om detta vore det intressant också.

Yepp 2005-07-26 12:59

Well, förstår frågan tror jag - och själv har jag ganska litet erfarenhet av type-ins - har fått för mig att det inte är så förbannat viktigt, utan att det är betydligt viktigare att skapa en riktig och fungerande site för då minns besökarna namnet ändå, och därefter optimera för sökmotorer.
Dock ganska självklart att t.ex. poker.se säkert har en del type-ins - framförallt antagligen ifrån de med aningen mindre Internetvana. Visserligen har det visat sig att många med riktigt låg Internetvana använder sig av endast google - och i princip tror att det är en webbläsare...

Well för att ge dig lite mer kött på benen, diskussion angående ämnet på ett annat forum (engelskt):
http://www.searchengineforums.com/ap...ction::thread/

Maccke 2005-07-26 15:22

Tvåstaviga namn har generellt klart sämre andel type-ins än enstaviga och korta, av naturliga skäl kan man säga.

Att det inte är viktigt med type-ins håller jag inte med om!

Ser det ofta som ett kvalitetstecken att ha ett namn som ger mkt type-ins (kanske förutom typos då). Det visar ju på att namnet är populärt, utan att behöva lägga annan form av marknadsföring eller sökoptimering på själva namnet så får man "gratis besökare". Ser det därför som mkt värdefullt!

Det är dock väldigt få namn som har många type-ins, speciellt svenska. (beror iof på vad man menar med många, men folk verkar tro att väldigt många namn - inte sällan flerstaviga - ger en massa type-ins, även om trafiken sällan är ren type-in trafik alls!)

Själv har jag väldigt få namn med överhuvudtaget nämnvärda type-ins. Någon typo som man har som ger 15 per dag av rena type-ins men annars är det dåligt.

grazzy 2005-07-26 16:17

Först skall vi nog skilja på typeins och typeins.

Typeins på något random keyword? Glöm det. Poker.com kanske får typeins, bananlåda.se får det inte.

Sen kan vi prata om typeins på varumärken och kända företag, för att folk helt enkelt förutsätter att det finns relevant information om det de söker på denna url och kör en typein istället för att söka.

I ditt exempel med ett slumpmässigt keyword skulle jag nog säga att korrelationen är väldigt låg Emil. Jag har en domän som är ett keyword (engelskt varumärke) under .se, korrelationen där är 1:0, helt klart. Nu finns det iofs ingen direkt marknadsföring för denna produkten i .se men produkten finns ändå och en del sökningar på den görs.

Jag förstår inte varför ni envisas med att tjata om typeins överhuvudtaget, enda sättet att få en hög typein-rate är juh att bygga en kvalitativ webbplats och på det sättet bygga trafik. Äkta hederlig gammaldags "bra webbsida-dit-vill-jag-komma-tillbaka-"trafik.

FredrikMH 2005-07-27 02:27

Det finns nog ingen generell regel som gäller och jag tror det skulle variera stor från keyword till keyword.

Enstaka ord får helt klart typeins och fraser som är väldigt populära får säkert typeins också. Ovanpå detta så är det självklart tld som spelar roll. För svenskar så provar man antagligen .se och .com. De övriga får nog inte speciellt mycket typeins.

Grazzy: Att starta en sida på en domän som har typeins och få de besökarna till att tänka "Precis vad jag sökte! *Lägger i favoriter*" är väldigt mycket lättare att dra igång än en sida som ligger på en domän som inte har några alls. Jag kan tänka mig att lyckas man få en domän med typeins där man kan lista ut att den större delen av besökarna letar efter "detta", så tror jag att det räcker med ca 25 om dagen för att få en bra start.

Emil Svensson 2005-07-30 09:10

Jag köpte ett tvåordigt engelskt .com-domännamn för nån dag sen som det gjordes ca 100 sökningar/dag på på wordtracker.. Än så länge inga type-ins..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson