WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   NIC-se nya sök (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8860)

Helix 2005-07-12 00:16

Själv tycker jag att det är jobbigt. Skall man se vem som äger domänen skall man slå in kod vartenda gång. Jobbigt, och det käns enormt onödigt. Har de verkligen inget annat för sig än att göra detta?

jonny 2005-07-12 00:45

Jag noterade den precis själv och blev irriterad.

Jag kan förstå att man slår på det här om det kommer många frågor från samma ipadress eller c-nät; men nu är det bara jobbigt. Det finns så mycket annat de skulle kunna förbättra istället.

Yepp 2005-07-12 00:53

Det här var bland det dummaste jag varit med om, faktiskt... så förbannat stor kan inte belastningen vara!?

Helix 2005-07-12 01:09

Nej, men man skall ju tänka på att .se är ju världspopulär. De har säkert minst 10 miljoner sökningar per dag och vil inte ha sina servrar överbelastade... :lol:

Ja, jag kan bara inte fatta det.

JonathanS 2005-07-12 13:07

Nic-SE har inte infört detta pga för hög belastning. De har infört det här för att skydda whois:en från obehörigt nyttjande i marknadsföringsavsikt (utskick av spam/reklam med hjälp av resultat från whois). De operatörer som behöver mer information än det som ges ut via deras webbwhois har redan fått möjlighet till detta.

Jag tycker det är alldeles utmärkt och ett bra initiativ från Nic-SE's sida.

jimmie 2005-07-12 15:18

Blir väl för varmt på kontoret när servrarna jobbar för fullt. I denna hetta så måste man ju ransonera...

Antar att det ligger med i Jonathans linje

Maccke 2005-07-12 15:35

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 12 2005, 13:07
Nic-SE har inte infört detta pga för hög belastning. De har infört det här för att skydda whois:en från obehörigt nyttjande i marknadsföringsavsikt (utskick av spam/reklam med hjälp av resultat från whois). De operatörer som behöver mer information än det som ges ut via deras webbwhois har redan fått möjlighet till detta.

Jag tycker det är alldeles utmärkt och ett bra initiativ från Nic-SE's sida.

Känns onödigt i vilket fall. Finns bättre saker att lägga resurserna på känner jag. :rolleyes:

JonathanS 2005-07-12 16:29

Citat:

Originally posted by Maccke@Jul 12 2005, 15:35
Känns onödigt i vilket fall. Finns bättre saker att lägga resurserna på känner jag.

Mm, kanske det kanske. Men nog är det väl ändå bra att Nic-SE försöker förhindra spam genom whois? Vi har väl alla hört om de bolag som försöker sälja på ovetande företag domännamn (under bl a .com) för 1 900 kr, var tror du de får sitt kundunderlag ifrån?

Appropå det, har du något konkret förslag på andra saker de borde lägga sina resurser på?

Max 2005-07-12 18:49

Jag tycker det är bra. Precis som Jonathan skriver så är ju tanken att inte robotar ska kunna samla in uppgifter (framförallt epost). Det är ju samma system som de flesta whois'er använder.

patrikweb 2005-07-12 18:53

Om dom skulle sattsat på riktigt system istället och sluta köra servrarna på sitt kontor.

Deras system var kanske modernt för 10 år sedan, man fungerarar inte i längden.

Sedan finns det inga regler i ICANN som säger att dom måste visa whois uppgifter? för dom visar inte uppgifter om privatpersoner. Vet att det är mycket tjat när det gäller .com .net att man ska ha riktiga uppgifter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson