![]() |
Satt och kollade lite på SMHIs sida och nyfiken som jag är så tog jag en titt på deras text om upphovsrätt.
Citat från SMHI.se: "Länkning till enskilda sidor eller till enskilda objekt under smhi.se där materialet visas integrerat i en annan webbsida är inte tillåten." Är det egentligen förenligt med lagen om upphovsrätt att förbjuda någon att visa deras sida i en frame t.ex.? Jag har lusläst SFS 1960:729 igen och jag vill påstå att de inte kan förbjuda länkning på det sättet. Det är ju inte kopiering utan deras sida som visas. Obs, lagen och inte god sed, etik eller moral. |
Jag vill minnas att Sveriges Radio var på Antipiratbyrån för att de "direktlänkat". Det ska visst finnas något rättsfall som gör att detta inte är tillåtet - om det sedan stämmer vet jag inte.
|
Nej de hade inte ens direktlänkat. Det var det de påstod men inte ens det stämde. Jag har lyssnat på inslaget på SRs hemsida. =)
EDIT: Nu när jag funderat lite så var det väl länkning till piratmaterial var vad det handlade om och inte länkning till korrekt publicerat material det rättsfallet gällde. |
Om du visar deras sida i ett frame på din sida så tolkas inte detta som en länk. Du använder deras matriell under ditt domänamn utan deras tillåtelse så nej det är inte acceptabelt.
|
Men det har ju inte kopierats en enda stavelse och frågan är hur lagen tolkas i rätten. Ska man kunna straffas för kopiering när man inte har kopierat?
|
Hela grejen var väl att om du lägger innehållet i en frame på din sida så ger du sken av att innehållet ligger på din server då man inte kan se den riktiga adressen till sidan.
|
Citat:
|
Får instämma med de andra. Men samtidigt verkar det som att detta inte är avgjort i en domstol ännu.
Så du kanske vill bli ett pilotfall? Men jag skulle inte ge dig stor chans att vinna. |
Jag har läsat paragraf två flera gånger men det är ju inte jag som gör det tillgängligt, det är innehavaren av upphovsrätten som gör det.
Ska väl tillägga att diskussionen är hypotetisk. Jag anser att man aldrig ska visa andras innehåll i ens egna frames, det hör till god sed men det var ju liksom inte god sed jag var ute efter. :rolleyes: |
Citat:
Du gör verket tillgängligt på www.din-adress.se. Det är ju inte SMHI som gör det. "Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis." |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson