WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Frames och <Noframes> (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8738)

Clarén 2005-07-02 01:27

Av designmässiga skäl vill jag gärna ha frames på min sida.
Dessutom har jag ett javascipt som redirectar alla till indexsidan om de skulle komma in på någon undersida utan att den ligger i sin frame.
Jag har dock förstått att detta är rena mordet mot sökmotor bottarna, av den enkla anledningen att indexsidan inte ihåller några länkar och att de därför inte kommer vidare till sidorna med innehåll. Det sägs dessutom att vissa sökmotorer hatar förekomsten av redirects.

För att råda bot på detta har jag laggt en länk i <noframes> till menysidan där länkarna till alla undersidor finns.
Denna länk syns ju inte på sidan, men borde läsas av bottarna.
Någon som vet om detta kommer att funka?
Och påverkas bottarna av javascript? I så fall kommer de ju att kastas tillbaka till indexsidan igen.

BTW, jag har urusel ranking. (kan det finnas samband :-)

Till mitt försvar (jag kallar mig webdesigner) kan jag säga att jag aldrig förväntat mig att kunna leva på det hemsidan genererar, utan marknadsför mig med traditionella metoder och har hemsidan som ett komplement i den marknadsföringen.

Clarén 2005-07-06 21:01

Hmm. Hur kan det komma sig att ingen svarade på detta?

A. Frågan är så urbota dum att ingen gitter.
B. Frågan har redan varit upp 311 gånger i forumet (jag sökte faktiskt först :-)
C. Ingen förstod frågan.

Vi drar ut kärnfrågorna ur det allmänna babblet och provar igen.

1. Kommer sökmotorernas spindlar att hitta min menysida, och därmed länkar till alla undersidor, om jag lägger en länk till menysidan i noframes-taggen.

2. Påverkas spindlarna av javascript?

hubbert 2005-07-06 21:26

På fråga 1 svarar jag Ja. Det fungerar. Det lämpliga i det hela vill jag låta vara osagt. Har själv försökt klura ut vad som gäller där ur god SEO-sed eftersom en del SEO-företag föreslår att man skall göra så. (Finns i någon av de 311 trådarna som du har tittat på).
Fråga 2: Sidorna indexeras i sökmotorerna och kommer snyggt och prydligt upp efter en sökning även om javasciptet redirectar till en annan sida. Lämpligheten i det hela se svar på fråga 1.

Edit: Frågan är inte dum. Men det verkar vara lite svårt att få ett bra svar på den, har jag märkt själv.

FredrikMH 2005-07-07 01:23

Nej spindlar påverkas inte av javascript (2) . Jag sitter själv och klurar på detta då och då för ett projekt jag kanske ska starta upp passar väldigt bra med frames. Men om man lägger 1 länk till en meny i noframes så undrar man lite hur sökroboterna uppfattar detta. Tar det bort all kod de inte är intresserad av så kvarstår endast ett dokument i rooten med en länk i vilket jag hade uppfattat som dåligt om jag varit AI bakom en sökmotor. Så mitt tips är att inkludera hela menyn i noframes med lite information om sidan och diverse bra knep för sökmotorosoptimering.

Clarén 2005-07-07 01:29

Jag tyckte ditt svar var alldeles utmärkt.
Tack så mycket.

Då behåller jag det som det är nu tills det blir dags att göra om alltihop.

Jim_Westergren 2005-07-07 03:29

Jag hade lagt menyn i Noframes taggen eller kanske hela sitemappen om det inte är mer än ett 30-tal länkar. Funkar bra med en annan sida jag har det på.

TjörnDesign 2005-07-19 12:24

Hemma från utlandssemester.
Nu kan lag ge dig min syn på saken.

Citat:

Av designmässiga skäl vill jag gärna ha frames på min sida.
Inga problem för sökmotorerna.

Citat:

javascipt som redirectar alla till indexsidan om de skulle komma in på någon undersida utan att den ligger i sin frame.
Inte heller några problem eftersom robotarna bortser från javascript.
Dock skulle det bara mer användarvänligt om du valde ett script som plockade in framesettet och menyb på den sida som besökaren kommit till istället för att skicka dom till startsidan så att dom får leta upp sidan IGEN.

Citat:

sökmotorer hatar förekomsten av redirects.
Yes

Citat:

länk i <noframes> till menysidan där länkarna till alla undersidor finns.
Denna länk syns ju inte på sidan, men borde läsas av bottarna.
Någon som vet om detta kommer att funka?

Fungerar för robotarna att hitta undersidorna men hjälper ju inte besökaren att komma till jätt sida.

Citat:

BTW, jag har urusel ranking. (kan det finnas samband :-)
Knappast endast det som gör dålig rankning.
Sök på Google efter: site:www.dindomän.se, finns alla dina sidor då ?

Citat:

Så mitt tips är att inkludera hela menyn i noframes med lite information om sidan och diverse bra knep för sökmotorosoptimering.
Gör en rubrik (<h1>), vanlig relevant text (

) och länk till en SiteMap istället för till menyn.
Skriv en relevant Titel, mer utförlig Description och lägg till några (4-5) relevanta Keywords.

Lycka till säger en som litter etta på webbdesign :rolleyes:

hubbert 2005-07-19 12:34

Tack TjörnDesign för att du redde ut en del.
Och välkommen tillbaka... B)

Edit: Mitt förtroende för dina kunskaper är stora, fast jag är lite sur att du petade ner en av mina sidor till andra plats av 14.000 i google med en av dina kunders :angry: :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson