WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   50.000 för en domän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8712)

Spindel 2005-06-30 17:45

Tänkte mest höra här vad ni tycker om en grej. Kontaktade ägaren till Plocket.se för att höra om han var intresserad av att sälja den och för mycket, fick svaret:
Citat:

Priset på plocket är 50000:- sek.
Visst är det en fräck domän, men 50 000 för en "blocket"-kopia som inte är marknadsförd något är väl att ta i? Svarade att jag tycker att det vore smartare att köpa en annan domän och sedan satsa 50 000 kr på marknadsföring istället, och fick nyligen svaret:
Citat:

Kolla in http://www.buydomains.com om du vill köpa domäner.
Hur som helst, min fråga var som sagt: Är det verkligen värt att betala 50 000 för en domän som har 0 besökare och inte innehåller något keyword?

hyperfly 2005-06-30 17:58

Nej absolut inte. Hade kanske varit värt det om det varit en riktig kanondomän, vilket plocket.se verkligen inte är för mig iaf.
Sen, precis som du säger, kan man köpa en annan domän och bygga eget system och sedan sitta med många tusenlappar över till marknadsföring.

Tobbe 2005-06-30 18:21

För ett annat domännamn med "rätt" keyword hade 50 000 kanske varit rimligt (begagnat.com?) eller dylikt. Plocket är inte ett namn som är värt 50 000 i mina ögon.

Neo 2005-06-30 18:22

Sen skulle du nog förlora domänen i en ATF-tvist mot B locket.

Läs: www.iis.se/domannamn/doc/beslut_blocken.pdf

Marcus 2005-06-30 18:32

Citat:

Originally posted by Spindel@Jun 30 2005, 17:45
Hur som helst, min fråga var som sagt: Är det verkligen värt att betala 50 000 för en domän som har 0 besökare och inte innehåller något keyword?
Vad en domän verkligen är värd kan bara du själv svara på. Hur gärna vill du ha domänen? Att domäner säljs för summor i stil med 50 000 kr är inte någon större ovanlighet.

WizKid 2005-06-30 20:52

Citat:

Originally posted by Neo@Jun 30 2005, 17:22
Sen skulle du nog förlora domänen i en ATF-tvist mot B locket.
Har jag svårt att tro. Blocket och Blocken är ju båda olika varianter av ordet Block medans Plocket är en variant av Plock vilket är ett helt annat ord.

Robert 2005-06-30 21:23

Citat:

Originally posted by WizKid@Jun 30 2005, 20:52
*...medans Plocket är en variant av Plock vilket är ett helt annat ord.
Inte för en finne! :P

Hursomhelst, tycker det är skojj att se argumenten när Spindel inte ville betala 50k, att försöka förklara vad han kan göra för pengarna istället... skulle det göra så att domänägaren vill sälja den? :) ("om inte du säljer den till mig så köper jag potatis för pengarna". "...jaha?")
Uppenbarligen vill han behålla den och sa 50k för att det vore en rimlig prislapp för att bli av med den. Själv har jag många gånger resonerat på samma sätt med andra prylar, att jag vill ha xxxxx kronor för den annars får det vara, kan lika gärna ha den kvar, spela roll... :)

Spindel 2005-06-30 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av WizKid
*...medans Plocket är en variant av Plock vilket är ett helt annat ord.

Inte för en finne! :P

Hursomhelst, tycker det är skojj att se argumenten när Spindel inte ville betala 50k, att försöka förklara vad han kan göra för pengarna istället... skulle det göra så att domänägaren vill sälja den? :) ("om inte du säljer den till mig så köper jag potatis för pengarna". "...jaha?")
Uppenbarligen vill han behålla den och sa 50k för att det vore en rimlig prislapp för att bli av med den. Själv har jag många gånger resonerat på samma sätt med andra prylar, att jag vill ha xxxxx kronor för den annars får det vara, kan lika gärna ha den kvar, spela roll... :)

Såklart det inte får han att sälja domänen, men det ger ju han en vink hur skev prissättning han har satt.

crona 2005-07-01 17:46

50 lax för den domänen känns ju lite väl i överkant om jag själv får säga... men klart.. är köparen desperat av domännamnet så kan det säkert inte vara omöjligt

grazzy 2005-07-01 18:25

heh, hur blir man i desperat behov av "plocket.se"? Är det typ om man utvecklar en webbapplikation i 2000 timmar med arbetsnamnet "plocket" och sen kommer på att man inte äger domänen? ;)

Då skulle jag nog döpa den till plock1.se hellre än att hosta upp 50k.. *host*domänhandlarpris*host*.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson