![]() |
Läste precis detta på Google:
"Don't use "&id=" as a parameter in your URLs, as we don't include these pages in our index." Jag använder det på min arkadsida. Hur kan jag ändra det? Håller på att lära mig PHP men har inte kommit så långt. Tack! |
De menar troligen rent generellt och inte just specifikt variabelnnamnet id??
|
Va? Ja, det verkar ju helt sjukt om Google skulle lägga sig i vilka parameternamn vi använder. Men vad menar dom annars?? Inga parametrar alls i url-en?
|
Jag tror det.
Har Googlat lite på det och fick fram följande klipp från olika forum: "You should not use &id= in your URL's" "Mod-rewrite is the ultimate answer, but I'd definately avoid building a site using?id= Better to use?page= or something." "Using dynamic urls is ok so long as the URL doesn't change on every visit. Often times people will run their site with session ids in the url thus when a bot comes it keeps getting different urls as it spiders (no cookies = no way to remember the session from spider bot to spider bot). If you can make your urls "friendly" you should do so but at a minimum make sure they don't have &= ?= parameters that change on every view if you want to be indexed." Mina URLs är alltid samma och baseras inte på kakor men borde jag använda Mod-rewrite och i så fall, vilka rader i .htaccess är det? Tackar för hjälp. Sidan är ny och ännu inte i Googles index men jag vill att jag gör rätt från början. |
Hittade en bra tråd i WMW (webmasterworld.com/forum92/3527.htm):
Citat:
Tack. |
Jag har änvänd rewriterules i httpd.conf
Det funkar fint. Koden ovan ser vettig ut. |
Om dina url alltid är samma behöver du inte göra nåt, står det väl?
Citat:
|
Jag testade att göra en sökning på "metal gear solid id" utan " och fick upp massa träffar på sidor som har id som parameter så att Google skulle utesluta sådana sidor låter ju väldigt konstigt med tanke på att man får upp den i sökresultatet.
|
Jag precis som alla andra började med detta. En av mina sidor använder det och har tappar placeringar i Google enormt de sensate månaderna. Jag rekommenderar inte det om man är beroende av sökmotorer. Se bara på q= som används i sökningar. Den är garanterad blockad av google. Men på vissa sidor kanske det betyder något annat än quary.
Det är ju med all fördel att använda mod_rewrite. Jag pekar allting på index.php med undantag från de filer som innehåller filendelse som inte ska peka dit. Sedan tar index.php hand om requests genom $_SERVER['REQUEST_URI'] för att välja vilka sidor som ska inkluderas. |
Måste passa på att fråga om inställningarna måste göras i httpd.conf? Eller går det även att göra dem i .htaccess eller liknande?
Eller hur gör man om man har en sida på ett webbhotell, går det över huvud taget att använda mod_rewrite då? Jag gissar på nej. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson