![]() |
Om vi säger att min sida har 1000 unika besök/dag...
kan man då på nått sätt räkna ut hur många Gig man tar i månaden ? Tänker på Loopia..om deras "privatpaket" räcker till en sådan sida ? Min sida har inte så många besök/dag änu.. men jag tänker på framtiden ;) |
Det är bara att kolla i loggfilerna, går att hitta både skickade och mottagna byte där (beroende på hur man har ställt in det förstås).
|
Om vi uppskattar att en besökare drar mellan 10kB och 10MB (beroende på hur webbsidan ser ut) så drar sajten mellan 300MB och 300GB i månaden per 1000 unika besökare per dag. Inte så svårt att räkna ut.
Töm webbläsarens cache och surfa på din webbsida som du tror att en normal användare gör. Kolla sedan i loggen hur mycket data som skickats. Edit: Baltiz hann visst före. |
Hmm på tal om loggar. Kan man få loggen av sin hemsida av sitt webbhotell?
Finns visserligen en del avancerad besöksräknare men om en hel del info spara i loggen så kanske man kanske begära den istället :) |
Citat:
|
Många erbjuder det normalt och om inte så bör de kunna hjälpa dig med att aktivera loggning och ge dig tillgång till loggfilen.
|
Citat:
|
Vi kan ta ett exempel
Sidan du har i din profil väger 146813 byte (clown-sidan's index) HTML 12579 HTML bilder 109055 CSS bilder 743 Javascript 9587 CSS 14849 Ponera att du har 1000 "fulla" sidladdningar om dagen (inte cache) och alla sidor var lika stora som indexsidan. Samt att alla månader hade 30 dagar. Det skulle bli 4404390000 byte som är ~= 4.1 GB. Så kan man får en översikt om man inte har loggfiler redan, men tänk på att ibland räknas mail-trafiken in på hotellen. Bra ställe att kolla vad sidan väger i byte. Ett av många ställe att kolla vad Byte blir i Gigabyte. Hoppas det blev rätt nu :) Thomas |
Har inte stött på något webbhotell som räknar mailtrafiken då den oftast är försumbar. Vi har mycket lågt bandbreddsutnyttjande av våra mailservrar.
|
Mail tar inte alls mycket trafik, oftast består stora delar av mail trafiken av endast spam.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson