![]() |
Hej
Jag tänkte revidera min hojshop som är utvecklad från OsCommerce. Då jag antar att databasen är fylld med information jag idag inte använder tänkte jag även "städa" denna. Min fråga är alltså hur jag hämtar kundstock, orderstock, statistik, produkter (inkl. kategorier) för att lägga in detta i en ny databas? Finns väl en del bra program för detta va? (syftar ej på PhpMyAdmin) |
Är din fråga hur man på ett smidigt sätt får en backup av en databas? Tips är då att läsa backup-kapitlet i manualen. Annars har nog alla GUI-klienter (t.ex phpMyAdmin) backup-funtion.
|
Ja, backup är inga problem men då sparas ju alla information. Frågan gäller hur man smidigast gör för att spara endast viss information som exempelvis kunder, produkter etc..
Använder idag ett e-handelssystem (OsCommerce) som ju har ett stort arkiv med extra funktioner. Jag har i början installerat ett flertal av dessa, men nu när jag planerar att flytta shopen till en annan server verkar databasen inte vilja följa med. Därför vill jag då bara lägga in kunderna, ordrarna och produkterna i en helt ren databas och bara installera dom tillägg jag verkligen använder.. Så hur gör man smidigast? Kan man plocka ut specifika tabeller(?) ur databasen? |
Enklast är väl att göra en mysqldump på hela databasen, slänga in datan i en ny databas och ta bort det du inte vill ha. Annars kan du specificera vilka tabeller du vill ta med i mysqldump. I värsta fall kan du ju alltid läsa ur all data från de befintliga tabellerna (med vanlig SELECT alltså) och sen insert:a den i de nya tabellerna (i en ny databas). Använd förslagsvis PHP eftersom det verkar vara det du är hemma på...
|
Ja, jag får testa detta...Tackar!
|
Hej igen!
Nu knasar det än mer ... Detta på en butik som öppnar på måndag. Om någon känner igen felmeddelande, please PM:a, maila eller skriv här... 1054 - Unknown column 'products_featured' in 'where clause' SELECT products_id from products where products_featured = '1' and now() >= products_featured_until and products_featured_until > 0 [TEP STOP] |
Jag tycker att du ska anlita en konsult som hjälper dig att ordna det du vill ordna. Förmodligen löser du då problemet på enklast möjliga sätt. Men det är bara min åsikt.
Tänk på att databasstrukturen i osCommerce inte är någon standardiserad struktur, och därför behöver data konverteras för att kunna användas i en ny databas... |
Citat:
Dock skulle det vara skönt att veta/få förslag på lösningar.. |
Citat:
|
Citat:
*Wn - Kunskapsbanken* |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson