![]() |
Hej,
Ni som har egna dedikerade servrar via vilka ni erbjuder webbhotell och mail åt era kunder, hur skapar ni redundans i era system? Om er mailserver går ned kommer mail skickade till någon av era kunders domäner att studsa. Om er DNS-server går ned kommer det inte gå att göra uppslag på domännamnet osv.. Köper ni in externa tjänster för att skapa redundans i detta? I sådana fall, vilka tjänsteleverantörer kan ni tipsa om? Eller hoppas ni bara att er server skall hålla sig online 24/7? :) |
Mailservrar försöker i regel igen i uppemot en vecka om mailservern är nere, så att ha sekundär MX är inte speciellt viktigt.
NS är det dock lite värre med - vi kör egen anycast för den. |
Citat:
|
Citat:
Det är väl lite sisådär med hur detta implementeras i praktiken dock. |
Som sagts längre upp studsar mailen och försöker skicka igen efter en stund, så där behöver man inte lägga enorma satsningar iofs.
Just för DNS har jag för närvarande 4st dns;er, varav 2st ska ut på ett annat nät, olika NS för olika typer av tjänster. Detta är byggt runt 4 olika maskiner och bär upp problemen som kan inträffa med hårdvara/mjukvara, att dela dom på olika nät framöver täcker upp ev. nätproblem som kan uppstå. |
På mina egna domäner och kompisars domäner (som jag hanterar) så har använder jag Argosofts mailserver enbart som backupmailserver och kör den på en windowsburk hemma. 800:- kostade programmet och den är hur lätt som helst att sätta upp som "mailbag". Oddsen att min riktiga server och den hemma skulle vara nere samtidigt är inte speciellt stora.
Ang. DNS:en så använder jag ZoneEdit som backup-dns:er. Enkelt, billigt och det har fungerat i snart tre år utan några problem. Sen kan det kanske ses som lite oseriöst men jag håller heller inte på med hosting annat än för eget bruk. :D Hellre vara ärlig än att säga "kolla vår stora serverhall" och visa en snodd bild. (Ni vet vilka ni är) ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson