WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Lagen om skärpt upphovsrätt klubbad i riskdagen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8143)

Crotalus 2005-05-25 19:38

Så var det klart, riksdagen beslutade idag om skärpt upphovsrätt.

Som kuriosa kan nämnas att kassetavgiften höjs, kommer innebära 2.50 kr / cdr och 19.50 kr / dvd.

http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2005-05-25

patrikweb 2005-05-25 19:45

Tycker alla borde bojkotta sverige och flytta alla företag utomlans.

Micke04 2005-05-25 20:23

omg, 19,50 ?? Vad var det innan..

Rasmus 2005-05-25 20:28

Läste en tråd på ett annat forum om detta med medieskatt. Vad man kom fram till ska man kunna skicka en skriva med tillhörande kvitto för att få tillbaka skatten på produkten, detta kunde man tydligen göra eftersom produkten inte fungerade. Så blev det något fel när man brännde en cd skulle man altså ta den och kvittot och skicka in nånstanns.

Om det stämmer som de sa så hade det ju varit en ganska rolig demonstration tycker jag =)

Helix 2005-05-25 20:31

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 25 2005, 19:45
Tycker alla borde bojkotta sverige och flytta alla företag utomlans.
Det är ju vad alla stora företag redan har bestämt flera år sedan. De flesta bara väntar på att avsluta allt i Sverige på ett fint sätt. Tyvärr går det dåligt för Sverige.....dock är ju inte detta beslut på något sätt emot företag, så jag förstår i så fall inte ditt resonemang här.

hyperfly 2005-05-25 20:33

Hahaha jag skrattar bara. Sverige är ett roligt land. 19,50 kr i avgift är ju bara skrattretande. Som jag förstår det tillkommer sen priset på dvdn?
Om det kommer gå att importera från t.ex. wesellcd.com där det kostar nada så kommer ju konsumtionen i Sverige att minska med måååånga procent.

Men det är väl ett svenskt ordspråk: förbjud eller lägg tung skatt på allt som är roligt och användbart. Så känns det iaf för mig.

/Edit någon här borde ta tag i en sida som uppmärksammar detta som säger att detta är oacceptabelt!

Thomas 2005-05-25 20:59

Finns det samma skatt på hårddiskar redan?

Thomas

FredrikMH 2005-05-25 21:25

IDG hade en väldigt rolig diskusion om detta för inte så länge sedan... Du skattar för något du inte helt säkert kommer att göra men att skriva in till en myndighet och få tillbaka pengar för att jag inte gjorde det. Alltså att staten tar för givet att de flesta bryter mot lagen och därför drabbar det alla. Preics som med fortkörningsböter så borde vi höja skatten för de flesta kör för fort någon gång och därför kan vi lika gärna betala för det i förskott och sen om man inte har kört för fort så kan man få tillbaka de pengarna sedan.

Jag läste även om att det är skatt "kaka på kaka". Eftersom en av anledningar till att höja kasettskatten är att folk bränner de köpta skivorna de har. Problemet är att med den nya lagen är det förbjudet att bränna cd-skivor även för privatbruk (egentligen är det inte det men eftersom det är förbjudet att gå förbi kopieringsskydd som ändå alla cd har så blir det så).

Hur många procent i Sverige bryter mot de nya lagarna? Jag menar det är ju ett demokratiskt land och anser de flesta att piratkopiering inte är olagligt så kan det väl inte vara det?

Edit: Men vem vill betala 189kr för en CD? Det är ett av problemen som skivbrancen inte har förstått. Att sänka kostanden till en rimlig summa hade ökat försäljningen. Jag kan tänka mig köpa några skivor i månaden om den halverar priset. DVD-filmer köper jag redan för det ligger inte på något överpris enligt mig.

hyperfly 2005-05-25 21:38

Känns också som att när man betalat den avgiften per dvd-skiva så är det helt okej att ladda ner, då har man ju betalat massa extra redan!
Ska man dessutom betala ännu mer för verken, nä då tycker jag det är lugnt.
Varför betala igen?

Bara vänta, snart kommer nog nån namnlista å nån demonstration :)
Hoppas jag.

Alex 2005-05-25 21:39

Dags att köpa upp ett lager?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson