WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   20000 i Sverige är internetberoende. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8088)

Thomas 2005-05-23 13:56

20000 ungdomar är fast i datorspelen

Över 20000 ungdomar i Sverige är internetberoende, enligt en studie från Umeå universitet.
Ingen vet hur farligt missbruket är.
– Det är svårare än andra missbruk eftersom de måste lära sig att umgås med det som är deras problem, säger Owe Sandberg, psykolog.

Aftonbladet

grazzy 2005-05-23 14:04

Men de har grymt bra aim!

Skämt åsido, hur många här anser sig vara it-beroende? Jag är defintivt helt fucked up själv. Spelar sällan spel trots att jag har tex xbox. Det brukar bli att man spelar ett spel 3-4 timmar, sen är man trött på det och sitter och fulchattar med nån på irc istället.

jake 2005-05-23 14:31

Fallbeskrivningarna där var lite skrämmande.
Annars blir ju inte 20000 en så stor andel av befolkningen, men om man räknar måttliga fall så blir det nog lite fler?

N!cklas 2005-05-23 15:04

Antar att en ganska stor procent finns representerad här ;)

Thomas 2005-05-23 15:12

Citat:

Originally posted by N!cklas@May 23 2005, 15:04
Antar att en ganska stor procent finns representerad här ;)
Var så säker!

Usch, som tur är kan man ju hävda för sig själv att alla timmarna framför datorn är jobb, men inte ens det får en ju att ha gott samvete! Tänk då på alla dom som "bara" spelar.

Men internet gör livet speciellt, ett exempel är att jag har pratat 1000-tals timmar i telefon, 10000-tals rader IM och driver Aktiebolag med en kille jag mött totalt 20 timmar fördelat på 2 tillfällen IRL hehe. ( 92 mil eller 30ms ;) )

Jag lovade mej själva tidigt att aldrig installera ett spel på min dator, än så länge har jag hållt det.

Thomas

Micke04 2005-05-23 15:41

Det är enklare att uträtta något i en spelvärld, men det är absolut inte roligare i längden!

grazzy 2005-05-23 17:13

Men vaddå, har ni inte akuta stressbesvär med att kolla statistik, kolla forum, email, im, inkomster, besökarantal, etc etc?

En grej som helt tar knäcken på mig är folk som referar till mig via forum och så ser man inte vilken tråd det är ifrån utan bara www.forum.com/forum.php. Om aftonbladet ringer så ställer jag upp på en interjuv alla gånger.

Eazt 2005-05-23 17:32

Citat:

Originally posted by Thomas@May 23 2005, 15:12

Jag lovade mej själva tidigt att aldrig installera ett spel på min dator, än så länge har jag hållt det.

Åh, jag är imponerad. De flesta jag känner har iaf nåt spel installerat, själv har jag några stycken, men jag spelar ytterst sällan.

Tobbe 2005-05-23 18:17

Citat:

Originally posted by grazzy@May 23 2005, 17:13
Men vaddå, har ni inte akuta stressbesvär med att kolla statistik, kolla forum, email, im, inkomster, besökarantal, etc etc?

En grej som helt tar knäcken på mig är folk som referar till mig via forum och så ser man inte vilken tråd det är ifrån utan bara www.forum.com/forum.php. Om aftonbladet ringer så ställer jag upp på en interjuv alla gånger.

Klart man har, det är ju ett måste... man skulle kanske behöva kolla till siffrorna en gång i veckan, men man gör det 5 ggr om dagen istället :)

I övrigt spelar jag nästan aldrig, kanske 30 minuter på ett kvartal, trots att jag har både ps2 & xbox.. hur kan man spela när man kan göra business? :)

Björn 2005-05-23 18:54

lirar jag så lirar jag tills jag klarat skiten... för några år sen var jag rankad top 100 på både red alert och tiberian sun... (efter varandra)... tro mig när jag säger att man inte blir det genom att spela en halvtimme i veckan.. :)... det är en erfarenhet som skrämt mig lite... jag har idag inga spel på datorn som inte medfäljer opt:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson