![]() |
Är det någon som kör trackball?
Erfarenheter bra/dåligt? Jag funderar på att skaffa en för att växla med musen ibland. Som det är nu känns armen smått överansträngd - blir ofta att man sitter hela dagen (+ kvällen) vid datorn.. Om man söker på 'trackball' på dustin hittar man en hel del som ser intressanta ut. Sedan några lite udda här nedan http://www.ergodirect.net/browseprod...ger-Mouse.html http://www.ergodirect.net/browseprod...r-Pointer.HTML www.dino.se/product.php?pid=380 |
Hur trackball är för ansträngda armar kan jag inte säga, men kan dela med mig av mina erfarenheter av dem.
Det första man upptäcker är hur "svårt" det är att manövrera, men när man väl kommit över den gränsen så går allting så mkt fortare. Problemet med dem som jag upplevde det var att handen fick en väldigt "uppåtlutande" ställning vilket i sig gjorde att man fick en onaturlig ställning vilket kan ge andra problem. Dessa använde jag i mitt jobb som ljudläggare på ett tvåskärmssystem. När jag sitter hemma använder jag en vanlig mus, men är väldigt noga med att avlasta hela armen. Sen jag började med det har jag inte haft några som helst problem med värk i armar. Om möjligt, försök att få låna en trackball ett tag för att känna på dem. Lycka till med köpet. |
Har precis börjat att använda trackball pga av överansträngning. Den är lite knepig att lära sig i början men visst märks det att belastningen minskar. Kör den där kulan regleras med tummen.
Det blir lite "uppåtlutande" som digiArt säger. Har testat att lägga stöd under handleden för att minska lutningen och det ser ut att fungera. Avlastning av hela armen är mycket viktig oavsett mus eller trackball. Försök hitta en vettig arbetsställning, musarm (larvigt namn) är faktiskt inget att ta allt för lätt på. Kan i värsta fall gå över till att bli en kronisk åtkomma. Har själv blivit tvungen att halvera min tid vid dator tills det har gått över, jag fått ordning på det. Vilket ställer till en hel del problem för mig och mina kunder. Så sköt dig ordentligt |
Jag kör också med trackball, och jag vill inte gå tillbaka till en vanlig mus. Det går att variera arbetsställningarna mer med en trackball, t.ex. är det inte så himla svårt att köra den med vänster hand (kör normalt med höger). Ibland sitter jag och håller den i båda händerna, tillbakalutad i stolen, det är rätt så skönt.
Jag rekommenderar en trackball om du lider av musarm. /Peter |
Tack för era trackball-synpunkter :) Jag ska inskaffa en.
Ser fram emot att kunna sitta avslappnad, tillbakalutad i stolen och rulla tummarna.. :D PM:a mig gärna om ni har tips på en trackball som ni är nöjd med |
Kanske en muspenna kan också vara en grej. Såg en idag i ett skyltfönster med en lockande annons. Kanske kan vara värt att ta upp detta också i denna tråd.
|
Skaffade en sån här och är nöjd!
Det tog ett tag innan man fick bra kontroll, men nu går det bra. Jag kör trackballen ^_^ med vänstern och musen med högern. Dessutom matchar den resten av grejerna på skrivbordet som går i silver o svart. http://www.editorsguild.com/newslett..._trackball.jpg |
Precis en sådan som jag jobbat, upplevde samma sak som du att det tog ett tag innan man fick kontroll. Men j*lar vad fort det går när man lärt sig använda den. :)
|
Hur sitter ni egentligen när ni datar? Jag har alltid använt mus och har aldrig haft problem.
Mestadelen av tiden sitter jag vid ett hörnskrivbord, och jag sitter i hörnet med skärmen i hörnet. Det medför att jag har fullt stöd för båda armbågarna hur jag än gör i princip. Det är skönt att sitta så och jag har inte fått några problem. Jag kan kanske förstå att det är ansträngande om man inte har stöd för armbågen, men i övrigt har jag faktiskt svårt att förstå hur så kallad "musarm" kan uppkomma. |
Jag har en MouseTrapper som jag tycker är riktigt bra.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson