Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Posta varje domäns omsättning exklusive moms också!
En domän har inget verklight värde utan en tjänst/sida bakom!
|
Det är väl klart att domäner kan ha ett "verkligt värde" ändå!
Så du menar att om sex.com, eller creditcards.com lägger ner sina respektive sidor, så är dem värdelösa dagen efter?
Nu tar jag det till sin spets, men du förstår nog att domäner kan ha värde ändå.... riktigt bra namn i alla fall.. Eller när blir en sida som legat uppe värdelös?
|
Nej, det tycker jag inte.
Det är som att handla med luft. Det verkliga värdet kan man först se när alla domänhandlare gjort sitt och en riktig person driver domänen med en tjänst/företag kopplad till den.
Det är då den skapar mervärde och pengar, innan dess är värdet abstrakt och rent spekuleringsmässigt.
Eftersom det inte angavs några kriterier för hur domäner ska värderas i tråden så är det bara rimligt att det görs på deras faktiska omsättning. Jag kanske sitter på ett domännamn som heter något i stilen med asdkfjpiojasdjasd.info som ni anser värdelöst, men som drar in flera hundra miljoner om året. Samtidigt sitter någon på www.news.com men som han inte får sålt för han tror att om 250 år så är den värd 200 centiljoner dollars och därför tänker han inte sälja den för "underpris".
Vems domän är mest värd då?
|