![]() |
Många undrar hur man sökmotorsoptimerar sin domän på bästa sätt.
Då Google är den dominerarande sökmotorn är det naturligtvis intressant att titta på hur vi får bättre resultat där. Tyska datormagasinet C't rapportere om en tävling i sökmotorsoptimering som just nu pågår. Det gällde att komma först upp på google med sökordet "Hommingberger Gepardenforelle". Sökordet är påhittat och betyder på svenska "Den hommingbergska gerpardöringen". Eftersom det inte finns någon hommingbergsk gepardöring hittar vi alltså bara sidor som deltagit i tävlingen. Vilken sida lyckades då bäst? Sidan www.hommingberger-gepardenforelle.de/ når den högsta platsen, tätt följd av www.hommingberger-gepardenforelle.net. .de-domänen skickades med i tävlingen av tidningen som neutral jämnförelsesida, men har fortfarande inte berövats förstaplatsen. Titta gärna själv om placeringen har ändrats. Resultatet visar vilken stor roll domänen har i sökmotorsoptimeringen. Det är få saker man kan göra för att öka sin placering på google som att ha samma domän som sökordet. Ur marknadsföringsperspektiv är en plats på första sidan mångfaldigt mycket mer värt än en på sida två. Det påstås att 80% av besökarna väljer en länk på första sidan, utan att titta på de efterföljande. |
Håller med om att domänen är viktig för SEO, men i detta fallet så tror jag det kan finnas andra faktorer inblandade:
Resultat 1 - 10 av ungefär 424 vid sökning efter link|www.hommingberger-gepardenforelle.de Resultat 1 - 10 av ungefär 91 vid sökning efter link|www.hommingberger-gepardenforelle.net |
Resultat 1 - 10 av ungefär 872 000 vid sökning efter Hommingberger Gepardenforelle
|
Här vill jag invända faktiskt.
Titeln och backlinks är mer viktig. Detta är ett poängsystem utarbetet på webmasterworld.com över faktorerna inom SEO. Som ni kan se så är domännamnet 7 poäng enligt dem. Ni kan själv läsa tråden på www.webmasterworld.com/forum8/428.htm ---------- PageRank Weight: PR of incoming link: 10 points Relevance of incoming link: 7 points Inbound link text: 7 points Proximity (multi kws of incoming link): 4 points Outbound links: Dilutes PR Relevance Weight: title: 10 points (reduced if kw density low) domain name: 7 points subdomain: 5 points directory name: 4 points file Name: 3 points large h1-h2 headings: 5 points first sentence of first paragraph 5 points proximity (multi kws): 4 beginning of a sentence 1.5 points bold or italic text: 1 points usage in text: 1 point title attribute: 1 point alt tag: 0.5 point meta description: 0.5 points meta keywords: 0.05 point outbound links: needs substantiation? Also: keyword competition index: 10 points SEO Experts ability to get everything right: 10 points ----------- Sedan vill jag nämna tävlingen "nigritude ultramarines" som var en stor tävling i oktober 2004. Du kan läsa om den här: http://www.nigritudeultramarines.com/ Där vann inte domännamnet utan en blog... |
Citat:
Vilket kanske är rätt naturligt! Om man vet vad som krävs för att få en hemsida till toppen, varför ska man då publicera det på ett publikt forum?? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson