![]() |
Jag går i tankarna att starta upp ett par helt nya tjänster. En av dem skulle lämpa sig mycket bra för något slags affiliateprogram, men har några speciella egenheter vilket gör att det inte riktigt passar in hos exempelvis Tradedoubler.
Till andra företagare är det ju inga större problem, men hur fungerar det till privatpersoner? Kan man istället för rena pengar erbjuda "poäng" som kan användas i någon slags webbutik, liknande det som jultidningarna använder? Hur fungerar det med skatt och arbetsgivaravgift? Jag har enskild firma. |
Det ska ju generellt inte göra någon skillnad om betalningen är kronor och ören eller "in natura", lön som lön. Det enda är väl om din naturaförmån kan upplevas mer värd än vad skatteverket värderar den till, då kanske det är ett plus. Men är inte risken rätt stor att det blir tvärtom, att skatteverket kommer att kräva mer skatt än om du betalat kronor och ören?
Det går ju att betala privatpersoner, men det blir en del pappersexercis bara. Du måste ju betala in arbetsgivaravgiften och preliminärskatt för varje person, och sen ska det skickas kontrolluppgifter efter årets slut. Varför funkar det inte i något affiliate-nätverk? /Bengt |
Anledningen till att det inte fungerar i ett affiliate-nätverk är dels att jag vill ha full koll på vad som händer, dels att jag själv vill kunna avgöra provision dynamiskt beroende på försäljning, automatiskt lägga in bud på Adwords vid vissa försäljningnivåer hos vissa affiliates och en massa andra specialönskemål. Det går nog snabbare att fixa till det själv istället för att försöka få något nätverk att ställa upp på samtliga krav. Dessutom har jag inte riktigt förtroende för något av de svenska nätverken än så länge.
Tack för ditt inlägg. Är det mycket jobb med just pappren för privatpersonerna? Det finns väl någon gräns där man inte behöver pyssla med arbetsgivaravgift, har jag för mig. Var det under 800 kronor per år? |
Först skulle alla ha en blogg, nu ska alla starta affiliateprogram.
|
Är väl inget fel i det? att ge betalt till de som skapar en inkomst åt dig?
|
Citat:
|
Går i samma tankar då man får full kontroll på vad som sker och jag kan anpassa det till ett redan uppbyggt system.
Standout: Har du tittat närmare på detta? Du vet inte vart man kan ta delar av kod till ett redan byggt open-source projekt? |
De tekniska bitarna är inga problem, programmeringen fixar jag själv ganska kvickt. Det är mest det juridiska och skattemässiga jag undrar över. Någon färdig kod har jag inte letat efter, men jag kan ju säga till om jag springer på något bra. Misstänker dock att systemen jag vill få fram kräver så mycket anpassning att det är lättare att skriva dem själv från grunden.
Det får väl bli ett samtal till skatteverket och min advokat i eftermiddag så får vi se vad de säger. Risken för att de knappt vet vad affiliateprogram är för något är dock hög. Jag hade hoppats på att hitta någon här som redan kör ett program. |
Perfekt, dela med dig av dina kunskaper om den juridiska biten när du är fullärd!
Kanske är bäst o bygga från grunden men det kan vara bra o ta inspiration från andra script hur de löst vissa bitar etc. |
Skattekontoret är mycket hjälpsamma i på den ort jag bor. Jag är verkligen imponerad!
Ur deras synvinkel tror jag inte dom bryr sig om *hur* personerna tjänar pengarna, bara *att* dom gör det. Om man har en restaurang kan man be nån komma dit och skala potatis... eller som du, ett åtagande man gör på hemaplan. Arbete som arbete, så att säga. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson