WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   hjälp med värdering av sajt. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7653)

Davve 2005-04-27 21:27

Har försökt hjälpa en bekant med att värdera en sida, dock får jag olika värde från alla jag frågade. Han har en kund med bra kapital som vill investera i hans sajt. Sidan startades 2004 i november och stiger i omsättning för varje månad med ca 10%.
Arbetet med sidan tar ungefär 10 min om dagen och vinsten ligger senaste månaden på runt 11 000 kr.

Hur skulle ni värdera sidan?

robertsson 2005-04-27 22:09

Jag skulle värdera den till 200-300.000, dock är det tveksamt till om någon skulle betala sådanna belopp. Du har ingen lust att berätta URL?

Ingo 2005-04-27 22:26

Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa dig att värdera den då jag ej har tillgång till url:en, bransch, konkurrenter osv

Kristofer 2005-04-27 22:33

Beror väl på hur pass säker inkomsten är om 3, 6, 12, 24 månader.

Hur länge skulle du våga garantera att denna inkomst på 11Kkr / månad verkligen håller i sig? Vilka konkurrenter finns, hur svårt vore det att skapa en liknande sajt och ta marknadsandelar osv osv..

Inbyggt varumärke?

Massor av faktorer som man bör räkna med och det är nog hopplöst att ge någon schysst bedömning mot det vaga underlag du presenterat, då det är svårt även i din sits där du vet allting som går att veta.

Davve 2005-04-27 22:39

Av självklara skäll så kan jag inte berätta url eller bransch, men inkomsten på 11 i månaden är säkrare än pengarna i banken, som jag skrev så växer det stadigt. Det finns få konkurrenter med. 200-300 är intjänade inom kortare än 2 år, därför orimligt att sälja för det beloppet, så tänkte jag.

eg0master 2005-04-27 23:03

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 27 2005, 22:39
Av självklara själ så kan jag inte berätta url eller bransch, men inkomsten på 11 i månaden är säkrare än pengarna i banken, som jag skrev så växer det stadigt. Det finns få konkurrenter med. 200-300 är intjänade inom kortare än 2 år, därför orimligt att sälja för det beloppet, så tänkte jag.
varför är det självklart att du inte kan berätta värdet? Är du rädd att köparen skulle hitta värderingen här? vad spelar det för roll? Köparen kommer ju bara ändå se ett pris som redan begärts (och dessutom tycka det är rimligt då han hittat en tredje part som "värderat" sidan här)? Eller att fler vill köpa och kommer med bud?

Det är dessutom omöjligt att sia om framtiden. 11kkr/månad idag kan både växa och sjunka. Absoluta taket borde ligga på vad man tjänar på 5 år med nuvarande tillväxt. Dock skriver du omsättning och inget om hur stor del av denna som är vinst, men med 10% tillväxt i 5 år skulle det ge över 3 miljoner per månad om 5 år vilket känns orimligt utan att veta vad det handlar om för banbrytande sajt. 5*15*12 (5 år med viss tillväxt),dvs 900kkr är nog absoluta max. Dock får man ju ge rabatt då man får pengarna nu direkt i handen istället för senare så om vi bara tar hänsyn till summorna skulle jag inte betala mer än högst 500kkr för detta troligtvis lägre beroenmde på vad det handlar om?

Davve 2005-04-27 23:09

Jag vill inte skriva för mycket på ett forum för tidigt, ville bara höra vad ni tänker. Säljer han sidan kommer jag skicka länken direkt, det lär hamna i någon tidning. Att lämna ut en sådan idé på ett forum vore idiotiskt av mig, det måste ni förstå...

Jag har nu fått ungefär samma svar som jag fått tidigare. Sidan kommer vid försäljning värderas av en kunnig på det området hur som helst.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson