WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   kvitto fattas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7633)

dP79 2005-04-26 19:57

Hejsan.
Har några fakturor som är betalda via visakort och saknar kvitto på inbetalning på dem. Då det inte är någon plusgiro/bankgiro så kan jag inte se under historik hos min internetbank (fsb).

Vad gör man i detta läge? Har alltså en faktura som jag betalt, men har ingen kvitto på min betalning...

Tobbe 2005-04-26 20:20

Printa underlaget för överföringen och utfärda en bokföringsorder är väl det bästa du kan göra i det läget..

dP79 2005-04-26 20:22

Citat:

Originally posted by Tobbe@Apr 26 2005, 20:20
Printa underlaget för överföringen och utfärda en bokföringsorder är väl det bästa du kan göra i det läget..
Har inget underlag, det som är problemet.

Blev dubbelpost. Wn och senaste Opera version verkar inte funka så bra. Måste uppdatera flera gånger innan man ser ett inlägg...

Tobbe 2005-04-26 20:32

Men du måste ha ett bank statement där det framgår att pengarna lämnat ditt konto, korrekt? Skriv isåfall en bokföringsorder i kombination med det pappret.

dP79 2005-04-26 20:34

Citat:

Originally posted by Tobbe@Apr 26 2005, 20:32
Men du måste ha ett bank statement där det framgår att pengarna lämnat ditt konto, korrekt? Skriv isåfall en bokföringsorder i kombination med det pappret.
Nope, jag har inget som visar att pengar lämnat mitt konto. Kanske man kan få ett utdrag från banken för 2004 men känns lite drygt. Den enda lösningen eller?

ZN 2005-04-26 22:31

Jag kan se kreditkortsköp hos min bank (fsb), dock inte speciellt långt tillbaka, men går man till banken så kan dom plocka fram det.

jonny 2005-04-26 23:18

Fakturor är verifikat i sig och har du betalat dessa privat behöver du väl inte något kontoutdrag på att det gjort? En faktura är avdragsgill även om du inte betalar den i princip.

Storen 2005-04-27 09:14

Citat:

Originally posted by dP79@Apr 26 2005, 18:57
Hejsan.
Har några fakturor som är betalda via visakort och saknar kvitto på inbetalning på dem. Då det inte är någon plusgiro/bankgiro så kan jag inte se under historik hos min internetbank (fsb).
Vad gör man i detta läge? Har alltså en faktura som jag betalt, men har ingen kvitto på min betalning...

Har du en faktura... Ja, detta är ju verifikatet. Bokför den som kontantfaktura så löser det sig. I annat fall kan du väl få utdrag från kontot? Där ser du ju transaktionen..

Jonny-> Man kan väl inte göra avdrag för obetalda fakturor?.. Möjligen om man korrigerar detta vid nästa deklaration kan jag tänka mig. Kan ju vara som så att man ångrar sitt inköp, eller att man gör annan överenskommelse...

dP79 2005-04-27 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av dP79
Hejsan.

Har du en faktura... Ja, detta är ju verifikatet. Bokför den som kontantfaktura så löser det sig. I annat fall kan du väl få utdrag från kontot? Där ser du ju transaktionen..

Jonny-> Man kan väl inte göra avdrag för obetalda fakturor?.. Möjligen om man korrigerar detta vid nästa deklaration kan jag tänka mig. Kan ju vara som så att man ångrar sitt inköp, eller att man gör annan överenskommelse...

Jag har fakturan men jag behöver väl en verifikation på att jag betalt fakturan?
För annars är det väl för lätt för att skapa blufffakturor eller?
Eller räcker det att säga att fakturan betalades kontant, tex belastade kassakontot?

jonny 2005-04-27 12:16

Nu anlitar jag någon som vet hur saker och ting fungerar; men en faktura ska ju bokföras när den kommer in och du kan lyfta momsen. Om du avbeställer får du en kreditfaktura till redovisningen. Som jag förstått det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson