WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Lite nyinköpta domäner! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7627)

Frej 2005-04-26 14:23

Har köpt några domäner i dagarna.

Hur kassa är dessa eller tror ni det går att göra något av dessa?

naket.org
vlogg.net
vlogg.org
webnaked.net

Det är väl inge type-in domäner direkt men med rätt marknadsföring kanske?
Även förslag och idéer på innehåll är varmt välkommna.

Tobias Turesson 2005-04-26 15:04

webnaket ?

Frej 2005-04-26 15:10

webnaked är väl bara kass antar jag.

Saint 2005-04-26 15:29

angående vloggen... jag citerar mig själv.

Citat:

[...]Det finns tre intressanta frågor som jag brottas med, 1) varför nytt namn? 2) vem vill blogga och 3) vem fan se en vlog? Låt oss bryta ner eländet.

Varför nytt namn?
Svenskans ”blog” härstammar ju från det engelska ordet ”Web-log”, alltså en webb-baserad log, det kvittar väl om det är i ljud, bild eller skrift, ordet är ändå rätt så beskrivande och alla fattar vad det rör sig om.

Kom igen, måste vi verkligen detaljredovisa att bloggen är just i videoformat? Vi har alla sett Star Wars-filmerna och är väl medvetna om att alla kommer att blogga och ha sig i 3D videoformat. Det är liksom naturligt, inget man behöver specificera genom att ge det ett nytt namn. Vi specificerar ju inte att en blog är just i textformat, varför skulle vi göra det med video? Ser man inte när man surfar in på en webbplats att en blog är i textformat eller videoformat?

Ändå, om vi dock ska ha en unik benämning så tycker jag att man bör vara korrekt och använda ord som ”vblog(g)” eller ”video blog(g)”. Ett annat alternativ är ju att sätta ett skiljetecken mellan v och log(g).

Vem vill vlogga?
Låt oss nu säga att vi lever i en utopi där bandbredd är billig och alla har fast uppkoppling så det tekniska är egentligen inget dilemma. Jag tänker snarare på just om man verkligen vill sprida sina ståndpunkter via videoformat.

Är det inte själva nöjet med en vanlig blog att kunna sätta sig ner med en kopp ”kaffe” och sitta och skriva en stund? Vill jag bara snacka av mig så ringer jag för fan lillbrorsan och ordbajsar. Han är bra på att lyssna för han skiter i vilket.

När jag får lust att skiva i min blog är jag oftast helt orakad, okammad och allmänt trött på att göra något fysiskt. Jag lutar mig i min stol i en helt bekvämlig men icke ergonomisk ställning och skriver ett par rader. Gör något annat en stund, går tillbaka, knarkar lite (dvs slösurfar på webben) och kanske skriver ett par rader igen. Rådet skulle vara att kanske man bör göra vid sig innan man vloggar, men när jag väl är påklädd, ren och kammad så får jag lust att gå ut, eller kanske bara titta i spegeln ett par timmar.

Hur skulle det funka för mig om jag skulle vlogga? Kan inte se det alls, jag tänker inte visa upp mig för hela människoliven hur sliten jag är och inte fan heller har jag ork att klippa ihop en vlog efter att jag har sagt allt jag har på hjärtat. Jo, man kan ju skriva allting i förväg för att sedan läsa upp det men då förlorar man ju intrycket, det blir ju bara som att läsa en vanlig text ur en bok – någon fångad känsla i själva skrivandes ögonblick kommer man ju inte att fånga.

Sen är det dära med svenskan. Jag är skåning och pratar skånska. För många låter det som om jag har varmt gröt i minnen och andra tror att jag har någon sorts halssjukdom. Vissa tror att jag inte ens pratar svenska.

En annan sak är ju att min vlog på svenska inte kan översättas av utlänningar via Babel som man kan göra med text. Tråkigt, för understundom vill jag verkligen överföra budskap till befolkningen på området där jag bor i Trollhättan.

Vem vill se en vlog då?
Det kan vara stundtals roligt att se en sliten, orakad och okammad person ”live” där denne framför sina åsikter om dittan och dattan, speciellt om ämnet behandlas ur ett ironiskt perspektiv eller man vill få ut någon sorts humor där man måste gestikulera. Men att se någon framhäva sin politiska ställning via en video är knappast intressant eller roligt. Nöjet är ju att läsa raderna, reflektera över specifika stycken etc. Sen vet ju varje webbmaster att google inte söker igenom dina film-filer så du kommer inte med på sökmotorn.

Sammanfattningsvis
Skulle jag vilja påstå att en video-blogg är något som inte bör underskattas, man kan göra mycket via en video som man inte kan framföra via en text. V-bloggandet ska dock användas vid behov, inte som ett regelbundet verktyg. Det vinner både läsaren och skribenten på.

Frej 2005-04-26 16:45

Saint: Sant det du skriver. Jag hoppas väl bara att vloggandet växer med samma benämning och att man tjänar en hacka på vlogg.net och .org.

Vi får se på framtiden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson