WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Skatt på Internet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7487)

Saint 2005-04-19 08:45

"Världsbanken ska nu seriöst undersöka en ny global skatt som ett sätt att få in pengar till världens fattiga länder, rapporterar SR:s korrespondent i Washington från det pågående Världsbanksmötet där.

Världsbanken kan tänka sig skatt på internettrafik. Förslaget las fram av Frankrike tidigare i år [...]."

Ur Sveriges Radio - Ekot, söndag 17 april 2005
Direklänk »

Yohan 2005-04-19 10:36

Det är inget för sent första april-skämt? Låter lite banalt i mina öron. Fast det kanske är vad grodätarna vill ha?

Jonas 2005-04-19 11:38

Som folk sagt tidigare här.

Det går att tjäna pengar på allting :D

grazzy 2005-04-19 11:51

Fast om man nu skall ha en världsskatt, varför ha den på internet och inte tex på bensin. Eller på utsläpp i största allmänhet.

Problemet är att som vanligt kommer det finnas "vissa" industriländer som sätter sig på tvären och så faller hela idéen. Lite lustigt att nån ens orkar sig på att försöka sånt här.

Om man inte kan få med hela världen på att ratificera ett protokoll som eg. är tänkt för att säkra artens (människans) överlevnad på relativt lång sikt (ur ett mänskligt perspektiv), hur skall vi på kort tid kunna få med alla länder på att ge bort en sådan kvantitet pengar att det spelar någon roll för utvecklingsländer?

Med risk för att verka trist så måste jag även påpeka att Sverige ligger bra till i biståndsligan med sina ~0.8% av BNP + att jag nyligen tydligen gav 1.3% av min årsinkomst till svenska kyrkan.. (gud vet vad dom gör med dem dock - haha). Det finns en hel del andra länder som har mkt att lära.

robertsson 2005-04-19 12:46

jo, men tjena... lägg en skatt på varje musklick... 0.1 öre/klick. Bygg in en sändare i alla möss som rapporterar alla klick via GSM/GPRS direkt in till skatteverket! Klockrent!

Jonas 2005-04-19 12:53

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 19 2005, 11:46
jo, men tjena... lägg en skatt på varje musklick... 0.1 öre/klick. Bygg in en sändare i alla möss som rapporterar alla klick via GSM/GPRS direkt in till skatteverket! Klockrent!
Hellre ersättning per rullad kilometer...

grazzy 2005-04-19 12:56

Skatten borde mao vara på musmattor.

jimmie 2005-04-20 08:37

Citat:

Originally posted by grazzy@Apr 19 2005, 11:56
Skatten borde mao vara på musmattor.
Vad bra, då slipper jag skatt då jag inte använder musmatta :P

patrikweb 2005-04-20 10:08

Eller inför vi en lag för dumhet eller lag på skatt för idioter som kommer på idiotiska saker så skulle problemet vara löst. Sverige har redan överpris på kapacitet

Saint 2005-04-20 19:40

I mina ögon låter det OK med en liten % på ett internetabonnemang men då tycker jag att pengarna ska gå till utveckling av internetkommunikation i de fattiga länderna. Hade varit kul att se fler designade hemsidor med afrikansk inspiration tex.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson