![]() |
Hamnade i en hetsig diskussion igår gällande lagar o reglar för att ha med sig sitt djur i butiker.
En bekant till mig envisas med att konstant skicka bilder på sin hund och har nu sagt att ett besök i datorbutiken jag jobbar är nära förestående. Jag sa då förstås att hunden får lämnas utanför varpå personen i fråga går till angrepp och hävdar att om vi inte har satt upp en förbudsskylt mot hundar så har vi ingen rätt att säga att hunden i får följa med i butiken. Har sökt o letat men hittar inget gällande detta. Någon som vet vad som gäller? EDIT: Stavfel... |
Vill butiksägaren inte att hundar skall vistas i lokalen så är det så. Nån skylt behövs inte.
Edit: Rena förbud finns det väl dock bara i lokaler där det finns livsmedel... Undantag ledarhund. |
Precis vad jag hävdar, men jag skulle behöva någon referens att köra upp i ansiktet på hundägaren.
|
Jag tror att det finns en lag som gäller ledarhundar, annars gäller nog lokala föreskrifter. Kontakta miljöförvaltningen i din ort och fråga vad som gäller.
|
Du får söka lite på nätet om du vill ha reglerna formellt.
Men en butikslokal är att betrakta som ett privat område och inte en allmän plats. Om du inte vill ha in ex hundar, rödhåriga människor med tandställning över 40 år är det upp till dig att bestämma. Edit: Fast när det gäller att sätta upp regler för människor får det ju inte bryta mot lagar som rör diskriminering etc |
Jag tackar för svaren, lite specialregler om ledarhundar har jag hittat men det gällde livsmedelsbutiker.
Mig veterligen så vi minst två kunder som vi har mycket goda relationer till som är hundrädda och jag anser inte att det är ett normalt beteende att ta med sig sin hund in i butiker. Som sagt, tack för svaren och trevlig helg! |
Jag tycker det tillhör god sed (eller rent hyfs om man så vill) att ej ha med sig hundar i butiker... Det är många som är rädda, allergiska eller av annan anledning uppskattar att hundar ej vistas i affärslokaler.
Jag arbetade förr i en butik där vi ofta avvisade kunder som insisterade på att deras hund måste vara med. Som du säger många tycker det är helt självkart att man skall ha hunden med sig, men de flesta visade stor förståelse när man förklarade varför vi helst såg att man lämnade hunden utanför eller återkom utan djur vid ett senare tillfälle. /Anders Holgersson |
Citat:
Hunden nylla ska tatureras in på armen, det pratas om hunden hela tiden, det skickas bilder på hunden stup i kvarten, jag är själv en hundmänniska som växt upp med 3 stycken och jag älskar de här djuren men det är vanlig hyfs som gäller i butiker och allmäna platser, man måste helt enkelt förstå att alla är inte så förtjusta i dessa djur. Jag vet även att de flesta hundägare accepterar och förstår detta, vad jag försöker värja mig mot är att hundägaren jag pratar har gett sig tusan på att ha med sig hunden just för att jag poängterat att jag är trött på tjat och bilder på den, det är alltså en fråga om ren djävulskap. |
Vad säger din chef? Om du nu inte själv är chef förstås. Vill inte han så är det väl bara att avvisa din vän med hänvisning till chefen?
|
Jo, o nu är vi tillbaka på ruta ett, eftersom vännen påstår att man måste ha skylt om hundförbud annars får man inte avvisa dem.
Störtlöjligt och barnsligt? Ja. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson