![]() |
Jag tankar min privata bil för att köra med i tjänsten. Kan jag bokföra detta som vilket annat kvitto som helst eller måste jag fixa massa körjournaler och grejer? Hur funkar det?
|
Körjournal är det som gäller för dig. Det är bara att ha lappen i bilen och skriva antal mil för det är det du får avdrag på.
|
Tjenis!
Det går att dra av momsen för bränslet. Jag har en fil (rtf-format) som går igenom steg för steg hur man gör, men den är på 8 sidor så jag vill inte klippa in den. Jag kunde heller inte bifoga den. Ge mig en mailadress så kan jag maila över den. MVH /Pajsarn |
|
Varför inte betala ut den skattefria milersättningen till dig själv istf att räkna ut hur mycket bensin som används i tjänsten och hur mycket som används privat.
Låter betydligt enklare än något som kräver 8 sidor A4 för att förklaras... |
Har du tjänstebil så kan arbetsgivaren betala bensinen och du betalar istället förmånsskatt. Detta ska innebära att brukaren betalar ungefär halva bensinpriset privat.
|
Citat:
|
Citat:
/Pajsarn |
Observera att skattmasen har blivit tuffare på senare år när det gäller sånt här. I många fall har de underkänt körjournaler på grund av avsaknad av korrekt information.
Det skall tydligen finnas information om när, från vart, till vart, vem du besökte och i vilket syfte. Fråga mig... Betalade in över 19000 till skattmasen idag, för att jag körde några mil för mycket privat... |
Till er som tankar kontant på Shells automatstationer så får man inte kvitto där (de har inga kvittoskrivare för "det behövs inte kvitto vid kontant betalning" (!) (enligt Shell)).
Men om man ringer deras 020-nummer och berättar att man tankade kontant, hur mycket och vilken oktan, så kommer det ett korrekt kvitto på Posten hem till en... Kan vara bra att veta ;) :D |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson