![]() |
Google, Yahoo och ett antal andra sökmotorer är inblandade i en rättsprocess där de anklagas för att ha tagit för mycket betalt av annonsörer.
Och enligt annonsörerna som gått till domstol så samarbetar de stora sökmotorerna för att kunna fortsätta överfaktureringen, rapporterar Wall Street Journal. Källa: IDG |
Åh I call bullshit.
Jävla amerikaner som skall stämma allt och alla. Det är en enkel ekvation för ehandlare. 1) Köp trafik 2) Går jag plus? Gå till 1) Annars gå till 3) 3) Använd annan tjänst eller sluta köpa trafik. |
Som grazzy säger, lönar det sig inte att vara med i programmet så ska man ju ge blanka fan i att vara med det. Eftersom de fortfarande verkar vilja vara kvar så stämmer de inte för att det är dyrt, utan för att de vill gå mer plus.
Ibland undrar man verkligen om ryktet om att amerikaner är allmänt dumma verkligen är sant - verkar onekligen det. |
ehum, tror inte ni att företagen som stämt google, yahoo mfl får dålig publicitet nu då ;-)
tror att dom tog en annan väg från punkt 2)... Rör det sig dessutom om miljonbelopp så är det ju inte konstigt att dom går via rätten. Sue, sue, sue, sue! - Who's Sue? |
Iofs så har man ju alternativet att alla sökföretag på nätet har nån slags kartell där dom prissätter annonspriser ihop. Men det känns lite långsökt tycker jag personligen.
|
Citat:
|
Fast nu är det ju inte så att dem har stämt företagen p.g.a. överpriser, utan för att dem har fått betala för falska klick.
Så från artikeln: Citat:
Nu kan man ju tycka att man får räkna med lite falskklick, men problem i det här fallet är ju att företagen inte ansett att Google och MSN gjort tillräckligt för att ta bort falskklicken från fakturan. |
Citat:
Sen så som folk påpekar, artikeln handlar om att det är falskklick, dem är det ju verkligen inte google eller yahoo som står för utan tvivelaktiga webmasters. |
"dem är det ju verkligen inte google eller yahoo som står för utan tvivelaktiga webmasters"
Hur menar du att de skulle gå tillväga? Genom att en person klickar flera gånger på samma annons, eller att karteller skulle gå samman och klicka på din annons? Om det är "karteller" så är det väl bara att pausa just det keywordet i kampanjen.. Jag vet inte hur ni gör men själv har vi alltid minst ett hundratal keywords/produkter i våra kampanjer, i vissa fall ett tusental..och skulle vi ta bort några keywords så skulle det inte vara en sånt stort inkomst sänkning.. Å andra sidan om så är fallet så fortsätt annonsera med andra keywords tills det har lungnat ner sig, tänk också på varför de klickar på sin annons.. kanske du har en så bra produkt att de känner sig hotade.. utöka med fler keywords och testa.. Ialla fall i adwords så spelar det inte så stor roll om du klickar 1000 ggr på samma annons under en kort tid.. då google kommer att justera ner antalet klick ganska snabbt.. Har under 10 år varit med om det här ett fåtal gånger då att det under vissa dagar så har antalet imp varit ovanligt högt och jag har själv ringt google om det här och sagt att jag misstänkte att det kan röröa sig om sk "karteller" då har de justerat ner kostnaden till vår vanliga nivå.. inga problem.. Att google, msn, findwhat, overture mfl skulle gå in med falska klick låter jäkligt långsökt, vad skulle de vinna på det? Att de däremot höjer kostnaden per klick är fullt naturligt ock kommer att ske igen i framtiden.. ---------- "Jävla amerikaner som skall stämma allt och alla. Det är en enkel ekvation för ehandlare. 1) Köp trafik 2) Går jag plus? Gå till 1) Annars gå till 3) 3) Använd annan tjänst eller sluta köpa trafik." ---------- Håller inte med! Det här är precis varför de flesta slutar med marknadsföring efter endast några veckor/månader.. Om det är så här, så har du mycket kvar att lära av marknadsföring och om att du inte behöver gå plus med din marknadsföring för att göra vinst.. / Tomas |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson