![]() |
Hej, jag driver idag en sattelitsite och jag har mellan 600-1000 unika besökare varje dag.
De priser som jag kör med just nu är följande : 500 kr + moms för en permanent banner högst upp på sidan (3 platser) 300 kr + moms för att vara med i rotering utav maximalt 10 banners. (1 plats) Är mina priser för låga / höga ? skulle vara trevligt att få reda på vad ni tycker är skäligt. Mvh Zephyr |
Citat:
Är detta priset per år eller per månad? |
Hej, detta är priset per månad , siten bor på www.dreamboxx.nu
|
För den som köper en bannerplats måste priset övervägas i förhållande till hur många beställningar den kommer att generera.
När jag tittade på din hemsida i detta fall, så gäller nuvarande produkter (Dreambox) en produkt som förmodligen har betalt bannerplatsen med 1-2 köp. Kontrollera hur många klick en banner genererar. Gissa att 1% av dessa klick genererar ett köp. Nu kan du ha en gissning på hur mycket en banner på din sida är värd för ett företag. Ta 10% procent av det värdet och du har ett pris som absolut inte är oskäligt. Observera att detta inte är någon vetenskap utan bara ett sätt att kalkylera värdet av en banner och antalet sätt att kalkylera är nog lika många som det finns företag. Att 1% skulle göra ett köp antar jag från att den som besöker din sida är intresserad av just den produkt bannern annonserar. Skulle det vara en annons för t.ex. mopeder så kanske ett köp görs vid 0,1 promille av antalet klick, dvs. 1 besökare av hundra klickar på bannern och 1 person av dessa klickare gör ett köp. |
följ den ekonomiska markandsregeln: om få är intresserade så har du ett lågt pris och vice versa :) sen är ju frågan hur mkt du vill tjäna på sajten. Är det en hobbysajt så är det ju bra att man siktar in sig att första året gå plus-minus-noll -- och så får du fram lämpliga banneripriser för en sexmånadersperiod.
|
Hej, tackar för hjälpen :) då tror jag nästan att jag är för billig på banners (om man följer köpteorin ovan), än sålänge driver jag siten på hobbybasis (jag kämpar med att få igång reggning hos PRV men det är inte helt enkelt att fylla i alla uppgifter hehe).
Det finns ju vissa utländska sattelitsiter som har ca 600-800 samtidiga inloggande användare och där kan man ju snacka om att bannerintäkterna är förmodligen lite bättre :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson