WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Tips till sajtköp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7007)

Christos_ 2005-03-28 21:12

Hej allihop!

Jag är inte säker om detta är rätt ställe för denna post men flytta den gärna om det behövs.

Nu till saken...

Jag surfade runt lite i morse i brist på annat och stötte på en sida som väckte mitt intresse enormt.
Sidan är som ett slags nätverk inom en viss bransch och har strax under 1000 personer i sin databas, och inget intresse av att dra in $$ men all hjälp var välkommen för at hålla sidan igång.

Först tänkte jag bidra med lite ny grafik eftersom sidan ser ut som dom flesta sidor gjorde i mitten av 90-talet, och i utbyte kanske få en länk till min kommande presentations sida. Efter ett tag insåg jag att det faktist fanns stort potential i sidan och bestämde mig genast för att köpa den, innehåll, domännamn .... rubbet.

Nu skulle jag vilja fråga, är det någon som har någon erfarenhet av detta, att ge sig på ett köp på en sida som egentligen inte är till salu? Har ni några bra tips på hur jag kan göra en bra aproach?

Jag kan tyvärr inte ge er mer information om sidan men hoppas att ni kan hjälpa mig ändå.

/Christos

Mats 2005-03-28 22:52

Citat:

Nu skulle jag vilja fråga, är det någon som har någon erfarenhet av detta, att ge sig på ett köp på en sida som egentligen inte är till salu? Har ni några bra tips på hur jag kan göra en bra aproach?
Jag gjorde ganska nyligen ett liknande köp, fick för mig att jag måste ha domänen xx.se

Lite research via NIC-se, organisationsnummer diverse kollegor så fick jag tag på killen som ägde den. Ringde honom och frågade kort och gott om den var till salu.

Lite svalt mottagande från början men jag tror att eftersom jag inte var "allt för het" mot honom utan tog det lite easy så kom han med ett pris som han ville ha. Han trodde nog att jag skulle tycka att det var för högt.

Jag svalde betet direkt :)

När du kommer så långt att du har fått ägaren att vilja sälja den så låt denne komma med ett pris först, det är ju möjligt att han/hon inte är medveten om vad du kan tänka dig att betala. Men räkna med att ta upp plånboken om du verkligen vill ha den, säljaren har ju bollen på sin sida och du som tilltänkt kund får dansa lite efter honom.

Lycka till!

// Mats

Christos_ 2005-03-29 12:33

Jag tackar för tipsen Mats!

Skickade precis iväg ett mail, så nu är det bara till att vänta och se vad som händer.

Sedo 2005-03-29 13:54

Det är fullt OK att fråga människor direkt via whois-infon om siten är till salu.
Det krångliga är bara när whois visar fel mail.
I det fallet får du vara lite kreativ och söka på google och kolla in dejanews.com.
Skriv in delar av mailen där och se om du hittar något.

Har du väl fått kontakt med säljaren gäller det att känna sig för.
Fösök få honom att ange ett pris först.
Vem vet, kanske han nöjer sig med hälften av vad du är beredd att betala?
Acceptera inte första prisangivelsen direkt,
om den inte ligger långt under vad du hade tänkt att betala för den.

Christos_ 2005-03-30 11:12

Hej Sedo och tack för dina tips!

Citat:

Det är fullt OK att fråga människor direkt via whois-infon om siten är till salu.
Det krångliga är bara när whois visar fel mail.
I det fallet får du vara lite kreativ och söka på google och kolla in dejanews.com.
Skriv in delar av mailen där och se om du hittar något.

Tyvärr kunde jag inte hitta mer än en mailadress på sajten.
Det är en .nu domän och hur mycket jag än letade info om den fick jag bara .NU Domain Ltd som kontaktperson.
Jag lämnade mina kontaktuppgifter iallafall så antingen ringer han(dom) eller mailar tillbaka om mitt mail hamnat rätt.

Citat:

När du kommer så långt att du har fått ägaren att vilja sälja den så låt denne komma med ett pris först, det är ju möjligt att han/hon inte är medveten om vad du kan tänka dig att betala. Men räkna med att ta upp plånboken om du verkligen vill ha den, säljaren har ju bollen på sin sida och du som tilltänkt kund får dansa lite efter honom.
Citat:

Har du väl fått kontakt med säljaren gäller det att känna sig för.
Fösök få honom att ange ett pris först.
Vem vet, kanske han nöjer sig med hälften av vad du är beredd att betala?
Acceptera inte första prisangivelsen direkt,
om den inte ligger långt under vad du hade tänkt att betala för den.

Största problemet är att om ägaren inte har så stor koll så får jag förmodligen ett överpris.
Sajten i sig är inte värd något efterssom den inte innehåller så mycket, och ungefär hälften av innehållet leder till brutna länkar och ouppdaterad information. Det är snarare konceptet och domänen jag är ute efter. Fast å andra sidan är väl värdet på en sajt så mycket det säljs för antar jag.

/Christos

Mats 2005-03-30 14:33

Citat:

Största problemet är att om ägaren inte har så stor koll så får jag förmodligen ett överpris.
Eller som i mitt fall att han tyckte att han sa ett högt pris för xx.se som jag tyckte var lågt...

// Mats

Christos_ 2005-03-30 18:02

Citat:

Eller som i mitt fall att han tyckte att han sa ett högt pris för xx.se som jag tyckte var lågt...
Ja, precis.
Det jag menade var att efterssom det i mina ögon inte är så stort värde i sajten, så lär hans pris vara ett överpris.
Självklart fungerar det vice versa och jag kan ju bara hoppas på att bli överaskad med ett riktigt trevligt pris på det hela. :)

/Christos

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson