WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Säker billig frakt med posten? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6989)

Kihlbom 2005-03-27 16:52

Tjena,
Jag håller på att undersöka Postens tjänster för att leverera mina produkter. Jag anser att postpaket är för dyrt. Jag behöver kunna spåra kollit med kollinummer och kunden ska hämta ut paketet på sitt serviceställe med kollinummer eller Avi som kommit hem i brevlådan. Posten ska också ta ansvar för att inget händer med paketet.

Vad finns det för alternativ för detta? Som jag såg förut i forumet kan jag skicka brev med Rek men om jag bara skickar A-post med postförskott, tar posten något ansvar att allt är helt när det kommer fram?

Jag har en fråga om packsoftonline också.. Betalar man när man lämnar in paketet på sitt serviceställe eller kommer det en faktura på de kolli jag har skrivit ut från min dator?

Tack!

BE Network 2005-03-27 17:26

Rek. brev får du isåfall köra på... Med pacsoftonline får du allt på faktura, ett avtal med posten är ju dock obligatoriskt innan du får tillgång till PSO.

-Jonas

Kihlbom 2005-03-27 17:44

A-post med Rek Menar du? Det är billigaste jag kan komma undan?

dee 2005-03-28 00:50

Citat:

Jag har en fråga om packsoftonline också.. Betalar man när man lämnar in paketet på sitt serviceställe eller kommer det en faktura på de kolli jag har skrivit ut från min dator?
Beror på om du lämnar in med följesedel eller inte. Du kan betala kontant i kassan om du vill.

BE Network 2005-03-28 12:11

Citat:

Originally posted by dee@Mar 28 2005, 00:50
Citat:

Beror på om du lämnar in med följesedel eller inte. Du kan betala kontant i kassan om du vill.

inte med PSO kan du inte betala i kassan... Det är väl det som är själva idéen? Skriva egna adresser och sedan få det mot faktura? Annars är det väl bättre att gå direkt till posten och skriva för hand?

Mats 2005-03-28 13:47

Citat:

bara skickar A-post med postförskott, tar posten något ansvar att allt är helt när det kommer fram?
Skickas det som brev med tilläggstjänst postförskott så har posten ingen försäkring på det, man får ingen ersättning för förkommen eller skadad försändelse.

Citat:

Det är skillnad på brevpostförskott och paketpostförskott.

Brevpostförskott kan du frankera hur du vill. Antingen med frimärken, frankeringsmaskin eller stämpla med "Porto Betalt" och då få en faktura på allt inlämnat vid samma tillfälle.

Vid paketpostförskott så får du en faktura automatiskt på dom paket som lämnas in, dom skall alltså inte frankeras.

Citat:

Annars är det väl bättre att gå direkt till posten och skriva för hand?
Att skriva egna adresskort för hand är dyrt, eftersom posten vill vinkla bort det så kostar det 9kr extra.

// Mats

hedberg 2005-03-28 21:51

Observera att du åker på straffavgift om du lämnar in BREV för fakturering, om det är mindre än 300 kronor per inlämning eller nåt sånt.

Kihlbom 2005-03-28 22:24

500kr tror jag att det är

ztream 2005-03-28 22:42

Snarare 50:-

hedberg 2005-03-29 00:17

Bägge har rätt.

Straffavgiften är 50 kronor, om man lämnar in brev för mindre än 300 eller 500 kronor.

Dessutom måste du lämna in breven på ett Postcenter i en viss sorteringsföljd etc. Då är det bättre att lämna in dem kontant.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson