WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Registrera kunder bra/dåligt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6797)

primuz 2005-03-17 20:41

Jag har en webbshop och har vid byggandet funderat på fördelar respektive nackdelar med att registrera sina kunder. Jag har valt att inte göra det. Anledningen är att jag vill göra det så enkelt som möjligt för kunden att beställa. Jag vet själv hur jobbigt jag tycker det är när jag måste registrera mig vid köp. När man köper nästa gång har man glömt vilket inloggningsnamn och lösenord man hade, om man ens kommer ihåg att man handlat där tidigare. Hur gör ni? Kan jag få lite argument både för och emot?

Tobbe 2005-03-17 20:45

Varför inte erbjuda båda alternativen? Vill en kund registrera sig så gör dem det eftersom de planerar att komma tillbaka, vill man göra ett engångsköp så gör man det....

Mats 2005-03-17 20:59

Citat:

När man köper nästa gång har man glömt vilket inloggningsnamn och lösenord man hade, om man ens kommer ihåg att man handlat där tidigare. Hur gör ni?
Ett enkelt fält där kunden fyller i sin e-postadress och då får sitt lösen automatskickat dit kör jag med.

Citat:

Varför inte erbjuda båda alternativen? Vill en kund registrera sig så gör dem det eftersom de planerar att komma tillbaka, vill man göra ett engångsköp så gör man det....
Håller med till 100%
Jag har det som så att kunden får bocka ur en ruta om dom inte vill registrera sig men ungefär 70% väljer att regga sig.

// Mats

jonny 2005-03-17 21:45

Skulle kunden återkomma och det är kopplat till epostadressen så sparar ju kunden tid. Om man inte har flera epsotadresser och måste prova ett par innan man upptäcker vilken man hade använt då...

Mats 2005-03-17 22:00

Citat:

Om man inte har flera epsotadresser och måste prova ett par innan man upptäcker vilken man hade använt då...
Jag har även som så att om kunden väljer att gå till kassan utan att logga in så känner kassan av att E-postadressen är registrerad sedan tidigare och då genereras ett automatmejl med rätt lösen till den aktuella adressen.

// Mats

PKaze 2005-03-17 23:09

Citat:

Originally posted by Mats@Mar 17 2005, 22:00
Jag har även som så att om kunden väljer att gå till kassan utan att logga in så känner kassan av att E-postadressen är registrerad sedan tidigare och då genereras ett automatmejl med rätt lösen till den aktuella adressen.
// Mats

Det var en smart funktion. Tror jag ska implementera den. Tack Mats!

creoweb 2005-03-18 16:48

Som det sagts tidigare, två alternativ är ju det optimala. Sen beror ju också på vilka produkter alt. tjänster man säljer. En del produkter och tjänster är man ju i behov av ganska ofta andra inte.

Men, ett alternativ är, att erbjuda registrerade kunder ett bonussystem kanske. Sen kan du utifrån denna bonus spara undan kundens inköp i en statistik. Sen kan du erbjuda de kunder som är registrerade specialanpassade reklamutskick/produkter i form av kampanjerbjudanden.

Ja, alternativen är många. Men som jag tycker är det alltid viktigt att knyta kunden till sig, kunduppföljning och en förmåga att ständigt ligga steget före och ha kontinuerlig kontroll på kundens behov - att erbjuda det där lilla extra hela tiden.

Så är det!

/Jonas

Lindahl 2005-03-18 17:42

Själv gillar jag inte att behöva registrera mig när jag ska handla nånting. Men å andra sidan handlar det då om sällanköpsvaror. Kan tänka mig att när det rör artiklar som tex Lastbryggan har så minskar viljan att registrera sig. Mats, är det nåt du har märkt av?

Mats 2005-03-18 19:22

Citat:

Kan tänka mig att när det rör artiklar som tex Lastbryggan har så minskar viljan att registrera sig. Mats, är det nåt du har märkt av?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så registrerar sig ungefär 70% av kunderna på Lastbryggan, det tycker jag är mycket bra.

Jag tror snarare att det beror på hur seriös kunden upplever shoppen i fråga, finns det telefonnummer, org-nummer, kontaktperson m.m. så tror jag att man har lättare att få folk att registrera sig.

// Mats

Arguspunktnu 2005-03-25 01:00

Citat:

Originally posted by Mats@Mar 17 2005, 23:00
Jag har även som så att om kunden väljer att gå till kassan utan att logga in så känner kassan av att E-postadressen är registrerad sedan tidigare och då genereras ett automatmejl med rätt lösen till den aktuella adressen.

// Mats

Finns inte risken att man överarbetar? Kunden kanske bara har missat att logga in och är fullt medveten om sitt lösenord. Ett annat litet tips: att låta användaren försöka igen om man fyller i en e-postadress som inte finns i registret.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson