![]() |
Min flickvän sålde saker på tradera. Massa kläder bland annat.
I auktionsbeskrivningen stod det att köparen betalar för frakt. Innan någon vunnit på auktoinerna köpte hon vadderade kuvert och porto för att snabbt kunna skicka ut paketen när auktionen avslutades. Dom som van var ofta VÄLDIGT upprörda över att behöva betala 22-44:- i frakt för paketen, och tyckte att hon skulle vira in kläderna i fryspåsar, och tejpa på frimärken för att det skulle väga så lite som möjligt. Detta ville hon absolut inte göra eftersom det är hennes ansvar att kläderna kommer fram i bra skick. Hon hade ca 30 auktioner ute på en gång, och ca 5 av dom som köpte krånglade jättemycket, och hon kontaktade då traderas kundtjänst som bekräftade att det var säljaren som bestämmde hur frakten gick till och vad den skulle kosta, men dom rekommenderade att man höll sig till postens portotabell och inte tog ut fantasipriser. På ganska kort tid fick hon flera dålig omdömmen av personer som tyckte att hon skulle lagt kläderna i plastpåsar istället för vadderade kuvert. På grund av dom dåliga omdömmena blev hon avstängd på tradera, och enda sättet att häva det är enligt tradera att doms om lämnat dåligt omdömme drar tillbaks sina omdömmen, vilket dom inte kommer göra. Tycker det hela är mycket underligt, när ALLA som lämnat omdömme gjort det på enligt tradera felaktiga grunder, men tradera inte kan släppa in henne på sajten. Någon annan som haft liknande problem med tradera, eller finns tradera representerad här på sajten och kan förklara sitt agerande? |
Jag kan bara tipsa om att nästa gång hon säljer något så bör hon specifiera hur mycket frakten kommer att gå på för att undvika missförstånd.
Det kan bli svårt att få bort omdömena, försök igen att skicka ett utförligt mail där ni beskriver situationen. |
Ett tillägg är att min mor sålt över 2000 auktioner på Tradera och 90% av breven skickas just i påsar/klippta plastsäckar :) och vidare att 98% kommer fram utan defekter. Så det där mde fryspåsar är ingen dum idé! :rolleyes:
|
Citat:
Jag håller med Fabian att det var korrekt gjort... Och oansvarigt utav Tradera. Skulle vara som att jag skickade ett moderkort i en originalkartong och bara tejpar ihop den.... Vem som helst kan sno kartongen eftersom dom kommer troligen se att det förmodligen ligger ett moderkort i den. (Min farsa har jobbat som förare på poståkeriet, min kusin har jobbat på post-sorteringen i Malmö. Jag vet hur saker och ting går till där) |
I min eviga crusade against ondska på nätet.
Del 2 i grazzys skräckhistorier från nätet. Tänkte köpa mp3spelare till tjejen, hittade riktigt billig noname på tradera, whatever tänkte jag eftersom hon inte har några högre krav på det hela utan bara vill ha ersättningsgrej för sin walkman (ja med KASSETTER). Eftersom säljaren inte hade nån vidare feedback så kollade jag läget lite, mailade fram och tillbaka. Märkte att flera av dem som hade gett honom feedback hade blivit avstängda. Pg.a att personen sålde ca 150 produkter (mp3spelare och videokameror) använde yahoo som email, skulle ha en leveranstid på 2 veckor och svarade väldigt undanflyktigt i mail, så bestämde jag mig för att inte betala för auktionen som jag hade vunnit. Samtidigt som detta emailade jag tradera och varnade dem, kändes ju lite som givet upplägg att den här personen skulle försöka blåsa riktigt mkt folk. Från tradera fick jag svaret "om du inte betalar riskerar du dålig feedback". Två veckor senare hade personen ifråga ~50 negativa feedbacks och nästan ingen hade fått nån mp3spelare. Tradera tar inget ansvar helt enkelt. Jag säger inte att de borde, men deras #1 prio verkar vara att få ha 400, 450 eller 500 tusen auktioner. |
Jag tycker ABSOLUT inte att fryspåsar är en bra sak att göra.
Vet själv hur det är att köpa något och så har det gått hål på förpackningen och innehållet är skadat. Sedan tycker jag det är EXTREMT idiotiskt av tradera att först ge henne rätt i att det är hon som bestämmer fraktipriset, men sedan vägra att ta bort dom dåliga omdömmen som är baserade på att just frakten är bestämd av henne, och dessutom kräva att HON skall kontakta dom missnöjda köparna och begära att dom i sin tur meddelar tradera att dom vill dra tillbaka sitt dåliga omdömme. Om jag är polis, och stoppar någon för fortkörning, och dom överklagar det, så måste jag som polis vädja till fortköraren att be om att få böter, eller vaddå? Förstår inte riktigt hur dom tänker. Dom dåliga omdömmen min flickvän har fått handlar inte om några missförstån över huvudtaget, utan bara om att det finns folk som heldre betalar 11:- i frakt än 22:-. Finns tradera på forumet, någon som vet? |
Jag instämmer fullständigt att det var dumt av Tradera att ge henne rätt först och sen övergå till deras policy och stänga av p.g.a för mycket dåliga omdömmen.
Att man med fryspåsar/plastsäckar kan skicka prylar (givetvis med vaderad skumgummi eller dyligt innanför) har fungerat för morsan i 1990 av 2000 fall så jag tror inte alls att det är en dum eller dålig idé. Anledningen är givetvis att köparen vill betala så lite som möjligt för embalaget. Tilläggas skall också att hon har 1 minus betyg av 2000 möjliga. Men för att göra det enkelt för henne: Be din flickvän att starta ett nytt konto där hon endera specificerar på varje auktion att embalagekostnaden kostar si eller så mycket (så köparen vet det innan köpet) eller övergå till den metoden som folk tydligen använder = inte dyra vaderade kuvert. |
Jag sålde en grejj på tradera. Och köparen var jättenöjd. Men ändå fick jag negativt omdöme!? Jag skickade mejl till köparen och frågade varför han hade gett mig ett negativt omdöme, men fick inge svar. Så då gav jag honom ett negativt omdöme. Då blev han sur och skickade ett mejl till tradera, sen vart jag avstängd! <_<
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson