WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Varumärke och domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6396)

BE Network 2005-02-26 01:45

Hoj,

Har suttit och funderat lite över en grej.
Exempel:

Bengtsfrukostflingor.se drivs av Bengt som är en ganska trevlig och reko kille. Han har haft domänet i något åt. Elake Sture surfar in på Bengtsfrukostflingor.se och säger AHA! Han ringer upp PRV och kollar om varumärket är reggat, nej svarar damen i andra luren. Då reggar Sture varumärket bengtsfrukostflingor. Kan Sture då kräva domänet av bengt?

-Jonas

jonny 2005-02-26 01:50

Nej, vad jag läst mig till på området så kan du inte göra på det viset. Om du har ett varumärke INNAN domänen registreras har du möjlighet att få rätt till den, efteråt har du det inte.

Å andra sidan kan du ju alltid hota Sture med advokater som hävdar att det är varumärkesintrång. Sture kanske tycker det är otäckt med advokater och släpper domännamnet för att slippa bli stämd - man vet aldrig.

Björn 2005-02-26 02:31

Om bengtssons verksamhet är det minsta inarbetat (uppkommer formlöst), så ska inte den andra snubben få registrera varumärket... Det är rennomesnyltnig osv...

detta beror på andra spekter med... exempelvis inom vilken branch den andra killen tänker vara verksam med namnet, och i vilken geografisn utsträckning,., osv...

Själva nyckelpoängen är att det inte spelar någon grundläggande roll för immateiralrättigheten i firmalagen, om det är reggat eller inte.

fabian 2005-02-28 19:55

Hur är det då om jag t.ex. har registrerat domännamnet "taxibilen.nu"

Detta är väl kanske ett "allmänt" ord? Men jag har iallafall gjort ett jättepopulärt taxi-forum där jag samlar alla sveriges taxiförare.

Och så en dag något år senare registrerar någon "taxibilen.se" som jag varit dum nog att inte registrera.

På den sidan har han ingenting, utan länkar bara till något affiliate program.

Jag har inte registrerat varumärke eller företag med namnet "Taxibilen", men det är ett känt och välanvänt forum inom taxi-industrin.

Har jag isåfall några chanser att få ta över .se (Den som har den nu har ju uppenbarligen registrerat den för att få en del av mina besökare)?

Någon som vet? Någon som tror?

Och isåfall, exakt hur skulle jag gå till väga för att få taxibilen.se?

hedberg 2005-02-28 20:33

En vanlig metod är att skrämma skiten ur någon:

Stora företaget vill ha lilla företagets domän.
Det kan vara så att stora företaget skall lansera en ny produkt i världen och det finns inget reggat nånstans utom i Sverige där någon har en cykelverkstad med samma namn eller liknande.

Vad händer?

Jo, stora företagets advokater skickar först brev till personen där de avkräver denne domänen. Givetvis skrivet på byråkratengelska för att jävlas ordentligt. Personen kanske ögnar igenom det och slänger det som något nonsensbrev. I nästa steg så blir människan stämd för varumärkesintrång eller liknande, givetvis sker anmälan i USA.

Nu inser personen att
1) oj, detta blir dyrt. Skall jag behöva spendera pengar på advokater, resor etc för att inställa mig i USA?
2) risken finns att jag förlorar och får betala alla rättegångskostnader också

Då gör man hellre upp i godo och överlåter domänen... Det var ju ändå aldrig några besökare på den... ;)

Läste i nån tidning för några veckor sedan om nån kvinnlig egenföretagare som hade blivit stämd på det sättet i USA för varumärkesintrång. Minns inte exakt historien, men hon gjorde upp i godo och gav ifrån sig rättigheterna för något som egentligen var hennes. Det var väl enklast så...

grazzy 2005-02-28 22:51

Måste man alltså åka till usa om man blir stämd där? :)
Utlämningsavtalen gäller väl bara om det rör sig om fängelse osv?

Robert 2005-03-01 09:45

Citat:

Originally posted by grazzy@Feb 28 2005, 23:51
Måste man alltså åka till usa om man blir stämd där? :)
Utlämningsavtalen gäller väl bara om det rör sig om fängelse osv?

Jag har för mig att man kan strunta i det, men du kan glömma att passera in genom den amerikanska tullen någon mer gång. =)

fabian 2005-03-01 16:36

Men men, åter till mitt exempel.

hade det gällt domänen taxi.se så är det ju en annan sak, eftersom det bara är standard-ord eller vad man nu kallar det.

Hur är det med taxibilen.nu?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson