WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Pacsoft - hur ser utskrifterna ut? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=638)

MattiKolu 2003-10-31 21:15

Hej,
jag tänkte börja använda Pacsoft online. Jag har ingen laserskrivare, så en sådan måste inköpas. Vilket utseende har frakthandlingen som skrivs ut med Pacsoft? Tittade på en billig Samsung, ML-1710, och den ska tydligen skriva ut text med ganska bra kvalité (för en skrivare i den prisklassen ~ 1500 kr). Grafik/bildutskrifter är inte lika bra -- men är det nödvändigt? Består inte frakthandlingen av typ tunna linjer, text och en streckkod?

Eftersom jag har det lite tight med pengar, och jag inte annars har något behov av att skriva ut större mängder text, så vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på skrivaren.

FLASHBACK 2003-11-02 01:34

Vi kör med Pacsoft online på en HP Laserjet 1100.
Det är absolut inga märkvärdigheter som skall skirvas ut, så till och med en billig skrivare skall kunna klara av det.

MattiKolu 2003-11-02 01:45

Utmärkt! Tack för svaret. :)

Mats 2003-11-02 01:56

Citat:

Består inte frakthandlingen av typ tunna linjer, text och en streckkod?
Det är 5 streckkoder på varje utskrift.(Om det är postförskott)
Postgironummer, betalningreferens, tjänst o.s.v. är i streckkodsform. men jag kan inte se något hinder till att använda en billigare laserskrivare.

Däremot har Pacsoft Online en del begränsningar så som att du bara kan lägga upp 2000 kunder och sen är det fullt. Jag märkte också att tjänsten emellanåt låg nere när jag skulle använda den.

Jag köpte en termoskrivare och skarpa Pacsoft i stället och det fungerar helt felfritt.

// Mats

Unifaun 2003-11-09 18:48

Några kommentarer till denna tråd.

Pacsoft Online och Avanzo Bas/Pacsoft programvara kan använda vilken laserskrivare som helst med 600 dpi. Det blir godtagbar kvalitet ända ner till 203 dpi på streckkoder och övrig info på frakthandlingen. De flesta termo- och termotransferskrivare har en upplösning på 203 eller 300 dpi.

Pacsoft Online har varit nere 5 ggr de senaste 27 månaderna. En total tid på 7 timmar.

Begränsningen på 2000 registrerade mottagare i Pacsoft Online går att komma runt genom att använda Orderkoppling till Pacsoft Online. Har man ett hyffsat godsflöde, så kan man på så sätt få en helt automatsik utskrift från sitt huvudsystem, utan att behöva knappa något (eller logga in) i Pacsoft Online-gränssnittet. Allt styrs då order för order och man tullar aldrig på de 2000 mottagarna. På förstasidan till PO finns en länk till mer info om denna funktion, eller kolla på http://www.unifaun.com under nedladdning.

/Unifaun

Jens 2003-11-09 19:44

Vi använder pacsoft på jobbet och det fungerar oftast bra. Men det rekommenderas att du sparar lite "vanliga" handskrivbara fraktsedlar eftersom den som sagt haft tendens att inte fungera ibland. Tog en timma för mig att skriva ut en fraktsedel en dag då sidan var riktigt slö, kan ha varit vår egna internetleverantör också men sådant händer också. Utlovar man saker som snabb leverans kan man inte förlita sig helt på att nätet alltid ska fungera.

Mats 2003-11-09 20:13

Citat:

Några kommentarer till denna tråd.

Pacsoft Online och Avanzo Bas/Pacsoft programvara kan använda vilken laserskrivare som helst med 600 dpi. Det blir godtagbar kvalitet ända ner till 203 dpi på streckkoder och övrig info på frakthandlingen. De flesta termo- och termotransferskrivare har en upplösning på 203 eller 300 dpi.

Pacsoft Online har varit nere 5 ggr de senaste 27 månaderna. En total tid på 7 timmar.

Begränsningen på 2000 registrerade mottagare i Pacsoft Online går att komma runt genom att använda Orderkoppling till Pacsoft Online. Har man ett hyffsat godsflöde, så kan man på så sätt få en helt automatsik utskrift från sitt huvudsystem, utan att behöva knappa något (eller logga in) i Pacsoft Online-gränssnittet. Allt styrs då order för order och man tullar aldrig på de 2000 mottagarna. På förstasidan till PO finns en länk till mer info om denna funktion, eller kolla på http://www.unifaun.com under nedladdning.

/Unifaun

Hej och välkommen till WN.
Tycker att man kan tillägga att Unifaun har en mycket bra och kunnig support.
Dom gånger jag har varit i kontakt med dom (Per) så har jag fått proffsig och snabb hjälp.
Telefonnumret finns på deras hemsida.

// Mats

1box 2003-11-09 23:56

kanske lite off topic men...

Jag skulle vilja ha en funktion som skickar ett mail till min kund med kollinummret fort jag skriver ut frakthandlingarna ifrån pacsoft. Är det en funktion som ligger i pacsoft eller får man knacka den själv?

(för det är väl i pacsoft som kollinummret genereras, eller är jag helt fel ute?)

Mats 2003-11-10 00:15

Citat:

(för det är väl i pacsoft som kollinummret genereras, eller är jag helt fel ute?)
Man beställer ju en kollinummerserie från sin speditör (Posten etc.) och sedan ger Pacsoft adresskortet ett kollinummer utifrån dom. Att Pacsoft skulle kunna generara ett mejl till kunden betvivlar jag.

// Mats

Unifaun 2003-11-11 19:27

..on topic!

Vi har (till Pacsoft programvara, ännu ej Pacsoft Online) en funktion i test, där du kan ange en mailadress på mottagaren och välja om du vill få ett mail genererat till den adressen. Mailet innehåller uppgifter om fraktsätt och kolli och/eller sändningsnummer länkat till transportörens godssökning, så mottagaren kan göra en godssökning direkt. I mailet kan även agen fritext med annan info som du vill delge dina mottagare.

Mailen genereras av vår EDI-växel, så funktionen förutsätter att man skickar EDI (via http).
Vi kommer troligen att släppa funktionen till fler använder efter nyår.

Alla typer av nummerserier till Pacsoft programvara beställer du enklas via vår hemsida (direktlänk från menyvalet Support i Pacsoft programvara). Vissa ger Unifaun ut (Posten, PEX), vissa ges ut av transportören (fraktsedelsnummer för Schneker, DHL, DFDS etc.) eller ev. av EAN Sverige (EAN SSCC-kollimärkning för Schneker, DHL, DFDS etc).

/Unifaun

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson