WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   PHP Lösning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6321)

Jonas 2005-02-22 18:53

En person jag känner håller på att utveckla en system som han säljer in till företag (efter ett antal förfrågningar hos han) och nu vill han ha ett skydd så att man inte kan sälja/ge bort systemet till en kompis eller liknande.

Några förslag på hur man skall lösa det hela?

Med tanke på att man säljer källkoden så kan ju vem som helst pilla bort skyddet och det gör det hela värdelöst.

Helix 2005-02-22 19:00

Mest popluära är:
www.ioncube.com (hyfsat pris om man tjänar pengar på sin kod...)
www.zend.com (ej billigt)

Jonas 2005-02-22 19:05

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Feb 22 2005, 19:00
Mest popluära är:
www.ioncube.com (hyfsat pris om man tjänar pengar på sin kod...)
www.zend.com (ej billigt)

Ingen utav dom är en bra lösning.

Vill helst slippa att ha krav på att viss programvara skall finnas på servern.
Isåfall hade jag kunnat använda mmCache istället

Helix 2005-02-22 19:07

Ja, då känner jag inte någon lösning. Det finns ingen annan lösning tror jag. Dessutom hur svårt är det för kunder att installera en mjukvara på servern? Är det så svårt så kan ju din vän erbjuda den tjänsten gratis. Kan ju inte ta många minuter att installera det och är det gratis så tror jag inte kunden bryr sig.

Jonas 2005-02-22 19:10

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Feb 22 2005, 19:07
Ja, då känner jag inte någon lösning. Det finns ingen annan lösning tror jag. Dessutom hur svårt är det för kunder att installera en mjukvara på servern? Är det så svårt så kan ju din vän erbjuda den tjänsten gratis. Kan ju inte ta många minuter att installera det och är det gratis så tror jag inte kunden bryr sig.
Om nu kunden ligger på ett webhotell då?

Om jag "omkodar" filerna med mmCache och sedan hotellet kör med Zend Optimizer eller något annat.

Naah, slutar med att kunden går till någon annan.

grazzy 2005-02-22 19:34

Du kan juh tex lägga in nån liten "fuling" som skickar nån liten signal till din server. Då ser du var programmet används.

Eddie 2005-02-22 20:29

Citat:

Originally posted by grazzy@Feb 22 2005, 20:34
Du kan juh tex lägga in nån liten "fuling" som skickar nån liten signal till din server. Då ser du var programmet används.
Tänkte också på något sådant, men kan personen någon php så hittar den säkert detta ganska snabbt, är ju bara att ta bort en liten rad kod.

fabian 2005-02-22 20:56

Vad har du emot zend (förutom priset)?

kullervo 2005-02-22 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av MusikGuru

Om nu kunden ligger på ett webhotell då?

Om jag "omkodar" filerna med mmCache och sedan hotellet kör med Zend Optimizer eller något annat.

Naah, slutar med att kunden går till någon annan.

Är det ett för stort krav att tvinga kunden köra mmcache då?

Lime 2005-02-23 08:03

Citat:

Ursprungligen postat av wallabou
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Tänkte också på något sådant, men kan personen någon php så hittar den säkert detta ganska snabbt, är ju bara att ta bort en liten rad kod.

Same same but different...

Lägg in lite räknarkod (statcounter el likn) så ser du om skriptet körs från annan plats. Hjälper också bara så länge koden inte rensas.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson