![]() |
Sedan 1996 bedriver jag verksamhet i ett handelsbolag och funderar nu på att omvandla detta till ett aktiebolag. Jag sökte i Näringslivsregistret på Bolagsverkets hemsida och upptäckte att i ett annat län än det jag har mitt företag registrerat finns en enskild firma inregistrerad med exakt samma företagsnamn som mitt handelsbolag (förutom ordet "Handelsbolag").
Kommer detta ställa till problem för mig när jag ska starta ett AB med samma namn som mitt handelsbolag? (jag kommer byta ut "Handelsbolag" mot "Group Aktiebolag" på slutet i mitt nuvarande företagsnamn) När jag registrerade mitt handelsbolag fanns inte den enskilda firman inregistrerad utan detta är något som skett på senare år (exakt när vet jag inte). |
Firman för enskilda firmor och handelsbolag är bara skyddade i det länet där bolaget finns så teoretiskt kan det finnas upp mot 20 företag med samma namn. Finns ni inte i samma branch så ska det inte bli något problem vid omregistreringen till AB men annars så kan du inte automatiskt få ditt namn. Eftersom ett AB:s firma ger skydd i hela landet så kan du inte få en firma som av någon annan är skyddad i ett län. Vad man kan göra då är ett få ett godkännande av det andra företaget att de inte motsätter sig att du har samma firma på ditt företag som de har. Om de sedan vill godkänna det är upp till dem och absolut inget du kan kräva.
|
Gäller detta även om det aldrig har förekomit någon verksamhet i den enskilda firman?
|
Jag är inte så säker på det. Det är nämligen så att mina farföräldrar bedrev verksamhet som HB och när de sålde sin verksamhet avregistrerade de sitt HB och de nya ägarna startade upp ett eget bolag (bolagsform okänd) som då inte fick ta över namnet eftersom det fanns andra företag registrerade med detta namn varav något aktiebolag som jag förstått det.
Maila bolagsverket och fråga hur de ser på det. Det finns också en regel om att om bolaget inte varit aktivt i X år så kan någon annan kräva rätten till namnet. |
Jag har skickat iväg ett mail till Bolagsverket, så får vi se vad de säger.
|
Det här svaret fick jag från Bolagsverket (jag har tagit bort organisationsnummer och företagsnamn) om det är någon som är intresserad:
Citat:
|
Citat:
|
Läs mellan raderna och du finner svaret:
Vi tänker inte ge dig något svar förrän du har skickat pengar till oss.... Bolagsverket, Länsstyrelsen, Vägverket, Polisen etc.. är alla likadana när det gäller tillstånd, dispenser etc. De vägrar svara förrän de har fått en formell ansökan (där man krävs på en ansökningsavgift.) :( |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson