![]() |
Lite nyfiken på detta ämne, och tänkte bara höra mer allmänt vad som gäller juridiskt. Har en utländsk kund som är ett par gånger per år i Sverige och han slutade röka tack vare snus. Men han får inte tag i snus i utlandet, och han brukar köpa varje gång han kommer hit till Sverige. Men nu blev en resa inställd och hans snus tog slut - så han ringde mig och frågade om jag kunde sända ner några dosor till honom. Med en gång fick jag problem med Posten som vägrade att skicka snus (det var utanför EU). Det blev till slut UPS som fick skicka det. Han hade abstinens och ville ha det snabbt.
Posten vägrade sända snus någonstans i världen. De ville se vad paketet innehöll innan jag fick skicka iväg det. Och när de undrade vad paketet skulle innehålla så sa jag "Lite godis och några snusdosor" och då började de rabbla om exportförbud på snus. Har sett att de finns butiker som säljer snus på nätet. Vad gäller egentligen? Som jag har uppfattat det så får man inte skicka snus till andra länder inom EU? |
tror du har rätt... iom att det är ganska stränga regler gällande tobaks varor...
|
Har du ovanligt rabiata postkärringar där du bor eller?
Sen när går dom igenom paket som ska utomlands? Ser du väldigt mystisk ut eller något sådant? B) |
Citat:
Det var bråttom, och jag hade jämfört och sett att Postens "SkyPak" var "billigt" för att få iväg ett paket (oavsett kostnad) snabbt i Europa. Går in på ett postkontor och säger "Hej, jag vill ha adressetikett för SkyPak och när måste jag senast lämna in paketet så det går iväg idag?", och då får jag till svars: "Är det företag som sänder paketet och har ni konto?" "Nä, det är inget avtal." "Då måste vi titta igenom lådan innan den stängs och vi sätter på etiketten, för vi måste kunna garantera för tullmyndigheterna att den innehåller det du påstår på lappen." Och det ifrågasatte jag lite, för jag skickar mycket paket och har ALDRIG hört talas om det, och då säger hon att det är speciella regler för just SkyPak-tjänsten när man inte har avtal med Posten. Och när hon frågade om innehållet så svarade jag lite snus och godis till en kund, och då började hon tjöta om exportförbud för snus. Förklarade att det inte skulle inom EU (skulle till Schweiz) och det inte omfattas av EU-förbudet. Men där förlorade Posten en transport för typ en tusenlapp. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson