WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kund som försvinner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6239)

md-solutions 2005-02-18 11:08

Jag hade en kund som beställde en del varor för x antal tusen för några dagar sen. När vi ringer upp kunden för att diskutera leveransen så svarar inte denne. Jag har redan köpt in varorna till mig och är redo att leverera dem. Jag har kollat upp kunden på Eniro.se och besökt hans adress men har inte fått tag på honom. Nu sitter jag med en del dyra varor hemma. Vad gör jag?

//Mattias

Syversen 2005-02-18 11:15

Har du inga vilkor för detta i din webbutik? Vad som gäller för beställningsvaror, om beställningar är bindande osv osv. Han borde ju rimligtvis få stå för frakter till/från leverantör osv om han nu inte ska ha sakerna?

bompaholm 2005-02-18 11:15

1. Ring varje dag i en vecka
2. Skicka faktura efter exakt en vecka på beställda varor
3. Skicka inkasso på fakturan

guran 2005-02-18 16:12

Har man beställt en vara så är det bindande. Har beställningen skett via distans eller till ett postorderföretag har beställaren 14 dagars ångerrätt. Om man ångrar sig måste man meddela det. Det går inte att vänta ut tiden med andra ord.

Gör som bompaholm rekommenderar.

MickeH 2005-02-18 20:53

Citat:

Originally posted by guran@Feb 18 2005, 17:12
Har man beställt en vara så är det bindande. Har beställningen skett via distans eller till ett postorderföretag har beställaren 14 dagars ångerrätt. Om man ångrar sig måste man meddela det. Det går inte att vänta ut tiden med andra ord.

Gör som bompaholm rekommenderar.

Sant är att privatkunder har 14 dagars ångerrätt men den tiden börjar när kunden antingen har fått varorna ELLER en orderbekräftelse.

jonny 2005-02-18 22:16

Jag har en kund som slutade betala sina fakturor - brydde sig aldrig om att skicka in någon uppsägning av tjänsten. Det har gått iväg påminnelser och inkassokrav. När det sedan kom till betalningsföreläggande så tar personen inte längre emot sin post och därmed kan KFM inte delge honom kravet och han verkar klara sig undan om jag inte anlitar nån privatdetektiv eller liknande för att delge honom.

robbanf 2005-02-18 22:39

Polisen ska väl leverera delgivandet om han inte tar emot sin post (och därmed inte skickar in bekräftelsen på att han tagit emot delgivningen). Det är väl i och för sig bara att inte öppna dörren när dom ringer på.

/ Robban

Joel 2005-02-18 22:45

Finns kryphål i alla regler/lagar och just denna om delgivning finns ju där av en anledning. Att gå under jorden för en faktura är ju lite väl hårt, så jag tror nog han får sitt straff iaf.

Hur som helst så har väl du någon form av ångerrätt till din leverantör? Isf. är smällen du får ta leveranskostnader tillbaks :unsure:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson