WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mediakritik (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6129)

Jester 2005-02-13 23:32

I samband med denna skandal som inträffade i samband med Sweden Hockey Games då herrarna Tallinder, Lilja och Huselius fick tillfälle att visa upp sig från sin allra sämsta sida för hela svenska folk började jag fundera lite angående pressetik. Det är väl ingen nyhet att det skrivs mycket skräp, men tar man det inte lite väl långt då man utmålar tre personer som våldtäktsmän innan de blivit rättvist dömda. Visst kan man tycka att polisen har en del i detta då de slängde ett ben till pressen som dessa sedan kunde börja gnaga på och visst kan man tycka att dessa personer har gjort sig förtjänta av en rejäl skopa skit med anldening av vad de gjort. Jag tycker ändå att detta är ganska representativt för svensk press, man skriver hällre än bra.

Intressanta artiklar att läsa i våra svenska nyhetsjättar

Aftonbladet retas med Laila F.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,602951,00.html

Senaste nytt om Carl Filips hund.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,602870,00.html

Någon har sex i BB-huset (Årets högoddsare)
http://expressen.se/index.jsp?a=241117

Maccke 2005-02-14 00:15

usch, jag hatar aftonblaskorna :(

guran 2005-02-14 00:29

Om man frågar läsarna så vill de inte ha artiklar om typ Carl Filips hund, att löjligt skrivande om alla dokussåpor etc. Men om tidningarna tar bort det så vill tydligen folk inte läsa dem.

hedberg 2005-02-14 07:04

Har arbetat under flera år för framförallt kvällspressen :D

Medias jobb är att rapportera om sånt som har inträffat, och som anses ha allmänintresse. Man skall också gräva fram intressanta saker som har allmänintresse.

Några exempel:

En politiker som fifflar med skatten, och sitter i Finansutskottet, är exempel på något som har allmänintresse.

En polis som misshandlar inbrottstjuvar har allmänintresse.

Att en känd person begår, eller misstänks begå, allvarliga brott har allmänintresse.

Kan börja med att säga att jag är totalt ointresserad av idrott, men har väl ägnat ett halvt öga åt det hela som har hänt. Min åsikt?

Killarna har varit lite klantiga. De har säkert familjer, kanske rentav fru och barn. De har alltså varit otrogna. Tjejen de hade sex med var alkoholpåverkad och kan alltså ha blivit manipulerad av dem till sex, men sånt här är svårt att bevisa då det står ord mot ord, och alkohol är inblandat.

Att polisen hämtar till förhör i sånt här fall, anses fullt naturligt och när de har åklagarbeslut på hämtning, så skall det utföras. Sen om personen har ett viktigt möte, skall köpa hus, spela hockeymatch eller på släktträff, det är ointressant. Det är viktigt för förundersökningen att hålla förhör. Man kan inte riktigt säga "Oj, det är X som är en känd musikartist. Vi får nog vänta tills hans världsturne är över." eller "Oj, det är X som är en känd skådespelare. Vi får nog vänta tills hans nya film har haft premiär."
Polisens jobb är inte att bedöma sånt, polisens jobb är att utföra order och att hämta in en person till förhör.

Om vi leker lite med följande tankar:

Spelarna åker dyngraka i en bil på väg till matchen. De kör på andra bilar, och skadar andra människor. Polisen kommer till platsen och i normala fall hade man givetvis omhändertagit personerna i bilen enligt 13:e paragrafen i Polislagen (LOB), samt givetvis omhändertagit förarens körkort.
Men bara för att de var kända hockeyspelare på väg till en landskamp så skulle de ha släppts fria så att de först kunde ha spelat matchen och sen förhört dem, så att de kunde ha snackat ihop sig om saken.

Arbetsmetoden att snabbt gå in och sära på personer, och sedan hålla dem isär, är effektiv och används ofta av polisen. T.ex så gör man så när man stoppar svarttaxi. Genom att köra efter den misstänkta bilen utan att ha blåljus på, så kan de smyga upp vid t.ex ett rödljus. När bilarna står still så rusar poliserna fram och får ut passageraren åt ett håll, föraren åt ett annat.
Då kan man effektivt ställa frågor som den andra parten inte hör, man kan också effektivt få svar på frågor om den andra parten.
Om föraren påstår "Jo, det är min kusin och vi skall åka och köpa medicin till honom" och passageraren svarar "Jag ville hem, och han erbjöd att köra mig för 100 spänn" så har det varit effektivt. Man finner lättare olikheter i svaren om personerna effektivt och snabbt hålls åtskilda.

Det var också syftet i samband med spelarna. Genom att gå och hämta in dem till förhör åtskilda, så har de ingen chans att från den tidpunken att prata med varandra. Men däremot kan de ha pratat om det tidigare, men det vet man inte.

Det som jag finner intressant, är att företrädare för hockeyn blåser upp sportens betydelse. Man pratar om att polisen skulle vänta för matchens skull och bla bla bla, men det sägs inget om tjejen och/eller killarnas familjer.
Så man kan tolka det som att hockeyn är viktigare än personer?

Eazt 2005-02-14 07:17

Citat:

Originally posted by Maccke@Feb 14 2005, 00:15
usch, jag hatar aftonblaskorna :(
Jag också, köper aldrig någon av Aftonbladet, Expressen etc.

Jag läser Dagens Industri, som dock inte stod med i omröstningen.

Anders Larsson 2005-02-14 13:43

Har jag missat något allvarligt i den sk hockeyskandalen?

Tre killar går ut på korgen efter en match, tar en öl och tar med en tjej till hotellet. Är det förbjudet eller omoraliskt?
Jäkla tur man inte spelar hockey :)

Visst, någon av de var otrogna, men vad har någon förutom deras respektive familj med det att göra?

/anders

b_andersson 2005-02-14 15:04

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Feb 14 2005, 13:43

Tre killar går ut på korgen efter en match, tar en öl och tar med en tjej till hotellet. Är det förbjudet eller omoraliskt?

Kalla mig moral-tant, men tre killar och en tjej gör ju det hela "något" värre än om det varit en hockey-kille och en tjej, iaf IMHO.

//Björn

Robert 2005-02-14 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Kalla mig moral-tant, men tre killar och en tjej gör ju det hela "något" värre än om det varit en hockey-kille och en tjej, iaf IMHO.

//Björn

Sist jag kollade så var det inte olagligt att göka. Att media kallar det skandal är ju...skandal! Skandal kan det bli om de blir fällda för våldtäkt.

aikon 2005-02-14 15:57

Citat:

Originally posted by b_andersson@Feb 14 2005, 16:04

//Björn

Mest omoralisk är väl kvinnan. Vad för slags moral har en ensam kvinna som följer med TRE män sent på kvällen till ett hotellrum?

Hon är antingen prostituerad eller söker att utnyttja situationen med de kända hockeyspelarna till sin vinning. Det senare alternativet styrks väl av att inget brott uppenbarligen har skett.

En annan sak är väl att killarnas beteende inte heller är något föredöme för ungdomsidrotten. T ex genom att gå på krogen sent på kvällen under en idrottstävling, dricka alkohol osv.

Saknar förresten ett alternativ i omröstningen. "Läser ingen dagstidning!" :)

Jester 2005-02-14 17:59

Citat:

Originally posted by guran@Feb 14 2005, 01:29
Om man frågar läsarna så vill de inte ha artiklar om typ Carl Filips hund, att löjligt skrivande om alla dokussåpor etc. Men om tidningarna tar bort det så vill tydligen folk inte läsa dem.
Givetvis trycker de vad folk vill läsa, men frågan är om de samtidigt kan (bör?) ägna sig åt seriös nyhetsrapportering. Min åsikt är att allt rapporteras i "skvallerformat".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson