WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   PTR (Pay To Read) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6119)

hedberg 2005-02-13 12:45

Sprang på begreppet häromkvällen, och det var en kompis som mailade mig och var helt lyrisk över att man kunde tjäna pengar på att surfa.

Hmm, tyckte jag lite avvaktande. Vi pratades vid och han berättade att man kunde tjäna 10 euro för en minuts arbete, och ibland ännu mer. Man fick mail med en länk, och man klickade på länken och efter nån minut hade man tjänat 10 euro. Hur då undrade jag. Jo, genom att företag vill komma högre upp på rankning och visa upp många unika besökare och göra sig kända... Man fick betalt när man kom upp i 3000 euro, det vill säga runt 27000 kronor. Och han visste folk som hade gjort det.

Okej, värt att prova tänkte jag. Första dagen kom något enstaka mail, sen rasslade det till och kom ett tjugotal mail på en gång.

Alla, och då menar jag ALLA, mail har gått till konstiga sökmotorer som man inte skulle surfa till i normala fall. Okej, nu började jag fatta misstankar..

Googlade runt lite, och fann lite varningar om detta, framförallt att det står på samma hemsida att det kostar $1 per användare att annonsera, men att de betalar ut €10 per användare som tittar på det. Sen kan man få procent om man har andra användare under sig. Okej, nu började jag räkna på det.
Låt oss säga att jag får €10. Det innebär att med flera led över mig, så är det minst det dubbla som behövs. Sen skall företaget som har det hela tjäna pengar, låt oss säga att de har liten marginal. €22 totalt.
€22 per användare. Det finns 10.000 användare. 220.000 euro skulle det kosta att annonsera. Det vill säga drygt 2 miljoner svenska kronor. Och vad får du ut då? Jo, 10.000 unika besökare som tittar på din hemsida i en minut.
Skumt... Framförallt när de säger att det kostar 7 svenska kronor per användare att annonsera, det vill säga 70.000 kronor.

Sen står det på deras hemsida att de har betalt ut €21680308. Hmm, då borde det finnas mer än "scam"-resultat på Google ;)
Det blir 205 miljoner svenska kronor som folk skall ha tjänat på att titta på lama söksidor i 1 minut var.

Detta låter för bra för att vara sant...

Nu är ju frågan... Finns det något pay-to-read system som fungerar verkligen? Är det ingen som reagerar på att det är överdrivna summor? Samma lama okända sökmotorer återkommer ofta, det innebär att de skulle spendera miljontals och åter miljontals med kronor på PTR. Samtidigt verkar de inte ha lagt ner 10 kronor på designen på sin hemsida, det är mycket felstavningar etc. ;)

Mest för nyfikenhetens skull har vi fortsatt för att se vad det är för något som annonserar, och om det skulle fungera. Det finns ingen som har sagt "jag har fått pengar".

Företagen saknar kontaktuppgifter, vilket oftast är tecken på att det är något skumraskt på gång...

Vad är era åsikter?

(Exempel på sida: 80euromail.com)

ZN 2005-02-13 17:31

Finns säkert miljoner varianter av den typen, och många går på det..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson