![]() |
Hej!
Har en fråga rörande moms. Mitt företag köper en del mjukvara från USA. Efter det man betalt en faktura (elektronisk) får man tillgång till mjukvaran på Internet (man laddar alltså ner programmet från nätet). Nu till mina frågor: Hur blir det med momsen? Låt oss säga att jag betalar 1 000 SEK för mjukvaran. Får man tillbaka någon moms på det beloppet? Sen undrar jag lite hur dessa köp skulle kunna bokföras... |
Moms existerar inte när man handlar utanför EU-land.
Rätta mig gärna ngn om jag har fel. /Jonas |
Citat:
|
Citat:
Nu är det så att jag är en fullkomlig nöt på det här så du får gärna förklara vad du menar. Kanske ett litet exempel... Det finns ju ingen in/ut moms. |
Citat:
I ditt exempel blir det 250sek som skall bokföras på ingående momskonto och samtidigt motkonteras samma belopp på utgående momskontot = Då blir det + - 0sek i moms (momsfritt).. 2440 Leverantörsskulder, Kredit 1000 6904 Tjänst förv utlandet ,Debit 1000 2614 Ber moms tjförv 25% utl. Kredit 250 2645 Ingående moms utland, Debit 250 2648 Fördelningskonto 1 Debit 1000 2649 Fördelningskonto 2 (motkontering) Kredit 1000 Fördelningskontona skall användas om du har kredittid på fakturan (ex. 30 dgr netto) då valutan kan skilja sig från mottagningsdatum / betalningsdatum. Detta gäller också endast om du tillämpar fakturametoden. (Exemplet hämtat från www.mamut.se - Jag använder deras system) |
Okej, tack Storen för hjälpen.
Har läst någonstans att det finns hjälp att få rörande detta med bokföring. Har väl inte varit några problem än så länge, men vi kommer att öka omsättningen/aktiviteten i mitt bolag i år, och jag känner att bokföringen tar mer och mer tid från verksamheten. Har du några tips om bolag som kan sköta ett företags bokföring? Dvs man mer eller mindre bara skickar in verifikationer en gång i veckan sedan sköter de resten. |
Citat:
|
Jag använder mig av Total Office och är mycket nöjd med dem. Under 2004 skickade jag runt 3 000 fakturor vill jag minnas.
|
Nu kommer nästa fråga rörande moms. Ser att mitt företag (HB) även har köpt mjukvara från England. Samma sak här att man laddar ner mjukvaran från nätet efter betalning. På fakturan finns mitt VAT samt säljarens VAT. Man har lagt på 17,5 % VAT på köpet. Säljaren nämner i fakturan att man kan erhålla momsen från företaget om man skickar ett registreringsbevis på min firma.
Skulle gärna få ett exempel på kontering, samt hur detta köp påverkar skattedeklarationen (vilka rader påverkas). |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson