![]() |
Hej,
Denna fråga MÅSTE ha ställts tidigare man jag har både sökt här på forumen och googlat tidigare. Om någon vet om något annat material som besvarar min fråga så hänvisa mig gärna till det, det var bara så att jag själv inte kunde hitta det. Hur som helst. Hur bokför jag min webbhotellsfaktura från webbhotellet i USA? Fakturerat belopp är skickat dit via "wire" så betalningen har inte varit några problem, men nu skall det bokföras också. Bokför jag summan + 25% ingående moms för tjänst uppepå det? Har skummat skatteverket.se för info men inte hittat något vettigt, förutsätter att det finns en bunt folk här som vet hur man gör :) Tack på förhand! |
Du betalar ingen moms för tjänster som du köper från USA, alltså ska du inte lägga till det :)
(Eventuell skatt som finns i delstaten där servern fysiskt finns redan med i priset du betalar, och den kan du inte lyfta på något sätt. Bokför exakt den summa som du skickar iväg till USA alltså .. ) |
Nja, tydligen skall man bokföra moms men in och utgående moms skall vara samma belopp = ingen moms i praktiken.
Läs detta inlägg: http://startaeget.se/forum.item.asp?id=1294&category=31 |
Kopierat från skatteverket:
Lathundar för §7-tjänster Köparen är näringsidkare: Säljare Köpare Omsatt i Deklarerar moms i Sverige i Sverige i Sverige Sverige säljaren i utlandet i Sverige Sverige köparen i Sverige i utlandet utlandet ingen Köparen är inte näringsidkare, t.ex. privatperson: Säljare Köpare Omsatt i Deklarerar moms i Sverige i Sverige i Sverige Sverige säljaren i Sverige i EG-land Sverige säljaren i Sverige i 3:e land utlandet ingen i EG-land i Sverige utlandet ingen i 3:e land* i Sverige Sverige säljare *land utanför EG:s mervärdesskatteområde |
eller så löser man problemet med att ha ett extra bolag, som inte är momspliktigt. Det gör det hela lättare (förutsatt att du har både inkomster och utgifter i både sverige och utanför EU)
|
Citat:
|
Hmm,, Starta ett extra bolag bara för att bokföra en faktura från webbhotellet i USA ??...
|
Tankevolt. Ett bolag som inte är momspliktigt måste ändå ta upp den utgående momsen men kan däremot inte dra av den igen som ingående moms. Dyrare alltså.
|
Förmodligen är det dessutom billigare att skaffa ett konto på ett svenskt webbhotell än att starta ett extra bolag.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson