WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Marknadsföring och skydd av instruktionsfilmer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5982)

andla 2005-02-07 18:16

Hej!

Jag håller på att starta upp en webbsite som ska sälja instruktionsfilmer.

Nu har jag några problem som jag skulle uppskatta att få hjälp med.
Det jag är lite orolig över är att dom sprids snabbt och kan tankas ner med program som dc++ och kazaa osv.
Vad finns det för skyddsystem man kan använda så att dom inte sprids hej vilt.

Hur får jag tag i en licenstext då jag har väldigt liten budget och inte har råd att betala någon som skriver den åt mig.

Just nu vill jag hålla sidan lite hemlig för att jag behöver lägga in möjlighet för besökare att få nyhetsbrev, programmera upp en medlemsarea samt koppla in betaltjänsten. Phust!! :-)

Tacksam för kommentar.

andla 2005-02-08 14:23

Någon som vet något?
Vem kan man fråga?
/Andla

mypay 2005-02-08 14:29

finns inget bra skydd mot det där.. vill dom sprida dina filmer så kommer dom göra det.. för alla skydd man kommer på så finns det en väg runt osv..

vad du KAN göra är att sälja dom i ett format som inte funkar som DVD, VCD etc.. t.ex Flash.. då blir det plötsligt omständigt för dom att ändra format etc

annars är det nog rätt kört.. bara hoppas att det är fler som köper än som rippar

Johnny Wellcash 2005-02-08 16:45

Att köra med flashfilmer tror jag nästan skulle vara bäst för din del. Det måste gå att spärra så dom inte ser sökvägen till flashfilmen på nått sett, tyvärr så vet inte jag.

andla 2005-02-08 19:49

Även om dom inte hittar sökvägen så vet jag att dom sparas i tempmappen.

Vad gäller licensieringar så läste jag en e-book om att man kunde ladda ner licenser och använda det i eget syfte. Nu vet jag inte hur vida det gäller i Svergie, men det skulle vara väldigt bra. Vet någon något om vad det finns för metoder att skaffa sig en licens billigt?
Eller vet någon vem man kan fråga?

/Andla

andla 2005-02-09 11:03

Frågade någon vad gäller licensinformation.
Man kan fråga på en advokatbyrå men då får man vara beredd på en tjock plånbok.
Jag tror dom inte en startar om man har mindre än 20.000:-

/Andla

Schneaker 2005-02-09 16:09

Citat:

Originally posted by andla@Feb 8 2005, 20:49
Jag kan inte mycket om flash alls, men fick ändå en idé.

Kan du inte sätta en kaka med hjälp av ett script på serversidan, och sedan kollar flashprogrammet efter kakan innan det spelas upp? På så sätt blir det extra mycket krångel för piraterna?

Om du kan bygga swf-filen dynamiskt med exempelvis php så kan du kanske slänga in nån "expire" i filen som ligger två dagar fram i tiden, då funkar den i två dagar och sedan säger flashfilen bara att den måste uppdateras?

Joel 2005-02-09 16:50

Windows Mediaplayer kan streama licenserierad film, men då kan användaren som "köpt filmen" inte spara den på hårddisken, - för att rippa en sån stream behövs ett program som kopierar filmen direkt från skärmen vilket kan vara både omständigt och svårt.

Just a though.
/J

andla 2005-02-09 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Schneaker
Citat:

Ursprungligen postat av andla

Jag kan inte mycket om flash alls, men fick ändå en idé.

Kan du inte sätta en kaka med hjälp av ett script på serversidan, och sedan kollar flashprogrammet efter kakan innan det spelas upp? På så sätt blir det extra mycket krångel för piraterna?

Om du kan bygga swf-filen dynamiskt med exempelvis php så kan du kanske slänga in nån "expire" i filen som ligger två dagar fram i tiden, då funkar den i två dagar och sedan säger flashfilen bara att den måste uppdateras?

Jag vågar nog bara prova testade metoder.
/Andla

andla 2005-02-09 19:45

Behöver man inte en streaming server för att kunna göra det?
Finns det någon prisvärd tjänst för detta där man kan lägga upp filmer?

/Andla

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson