WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hotmail (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5880)

creoweb 2005-02-02 15:24

Tja!

På en del sajter, särskilt de sajter som av ngn. anledning erbjuder inloggning och skapa konto så brukar det stå:

"Rekomenderar ej hotmail-adresser" Skaffa dig en xxx-adress i stället.
Varför? Jo, jag antar att det är just för spamfiltrerna som gör att kontoinformationen som skickas blir bortsorterad.

Men, det finns ju många som enbart använder sig av hotmail-adresser också..... Trist för dom om man skriver som jag gjorde tidigare.

Men, gäller detta då inte främst sexrelaterade sidor?

I mitt fall gäller det e-handel där viktig information ska skickas, dels kontouppgifter samt annan viktig information.

Är det ngn som vet mer om detta hur filtrerna fungerar, och hur man ska tänka? Inte bara idag, utan längre fram i framtiden också. Vet att man sätter sina egna kriterier för i sin hotmail men man vet ju inte i förväg hur "hårt" man ska sätta dessa och vad man ska sortera bort.

Ja ja, ni förstår säkert dilemmat......

Så vill man ha lite reflektioner, egna erfarenheter från er andra i detta ämne också.....

/Jonas

Spindel 2005-02-02 16:54

Har i princip slutat använda Hotmail, använder bara min Hotmail till MSN Messenger och till kompisar. I övrigt tycker jag att Hotmail är rena skämtet, deras spam-filter likaså. Jag vet inte om jag har haft ovanligt mycket otur, men hur som helst har Hotmail fått för sig att flera av viktiga mail är spam - inte blir det sämre när den även har släppt in spam i vanliga mappen.

Bort med Hotmail! Tycker flera sidor bör "banna" hotmail-adresser från att registera sig på sidan.

Joel 2005-02-02 20:11

På mobajl.se med ~100k medlemmar så är 90% hotmailadresser. Huruvida det ska representera ungdomar som använder internet vill jag inte säga - men det är en vink om att det är rätt viktigt att tillåta användare att ha sina hotmailadresser, speciellt om man vänder sig till unga.

Ps. Det går alldeles utmärkt att använda @vadsom.helst som msn-adress!

//joel

Patrik H 2005-02-03 16:23

Jo, hotmail är jätteviktigt även för oss på Familjeliv. Vi har drygt 49% @hotmail.com adresser.

hubbert 2005-02-03 18:03

Jag har en gammal hotmailadress som jag av nostalgiska skäl har kvar och jag har inga problem.
Ställ säkerhetsnivån på "Förhöjd – större delen av skräpposten stoppas." så tar den det mesta.
Men alla skräppostmail hamnar i en särskild papperskorg som töms efter 5 dagar.
Vilket innebär att man det räcker med att kolla den skräppapperskorgen var 4:e dag.
Är det något mail som hamnat där av misstag så är det ju bara att flytta över till den riktiga inkorgen.

Sedan har ju också om jag inte misstar mig hotmail blockerat möjligheten för användare att skicka i väg masspam. Vilket tyvärr många andra gratis eposttjänster inte har gjort.

creoweb 2005-02-06 16:40

Finns det ngn säker lösning på detta att alla mail verkligen kommer fram och inte hamnar i spamfilrerna.
Oavsett om det gäller en hotmail eller ngn annan slags mailadress.

I mitt fall ska själva tjänsten/produkten levereras med e-post. Så detta får inte hända att ngt mail blir bortfilrerat.

Tacksam för svar!

/Jonas

Filip 2005-02-06 19:19

Citat:

Originally posted by creoweb@Feb 6 2005, 16:40
Finns det ngn säker lösning på detta att alla mail verkligen kommer fram och inte hamnar i spamfilrerna.
Oavsett om det gäller en hotmail eller ngn annan slags mailadress.

I mitt fall ska själva tjänsten/produkten levereras med e-post. *Så detta får inte hända att ngt mail blir bortfilrerat.

Tacksam för svar!

/Jonas

Om det hade funnits en säker lösning, som gör att e-mail alltid kommer fram, så hade spamfilterna spelat ut sin roll. Då hade spammarna börjat använda den metod... Nej, någon säker lösning finns inte.
Men där finns en lösning för att minimera risken att fastna i filterna. Läs tråden: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...hl=hotmail&s=wn

EDIT: stavfel

creoweb 2005-02-06 19:42

Tack för det svaret!

/Jonas

xix xeaon 2005-02-07 02:57

Som sagt, många använder hotmail. Typ alla ungdommar. Att banna hotmail-adresser är löjligt. Om ens användare vill använda hotmail så ska man väll låta dom göra det. Man bör dock informera om att viktig information kan hamna i skräpposten. Vissa websidor tillåter bara ISP-adresser. Typ @telia och liknande. Jag är för webmail! Dom som vill sitta med outlook och bara nå sin mail från ett ställe eller behöva konfigruera vart man än kommer kan få göra det. Och dom som vill nå sin mail överallt på ett lätt sätt kan köra med webmail.
Nu ska ni inte tro att jag på något sätt står på hotmails sida. Deras filter är rena katastrofen. Själv kör jag GMail och jag kan ju säga att jag aldrig har haft en så bra mail förut. Men det är kanske inte så konstigt när det är Google som G representerar. Jag rekomenderar er alla till att skaffa GMail, vilket ni endast kan om ni blir inbjudna till det. Jag bjuder gärna in så många jag kan för i min åsikt bör alla använda GMail! (Observera att jag inte på något sätt känar någonting på att bjuda in någon!)
Lite OT men jag tycker inte att man ska banna bara pga av domänen. Det finns många andra sätt att stoppa "dåliga användare".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson