WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   spirit (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5864)

clonix 2005-02-01 21:09

Behöver synpunkter på varför en av mina kunder knappt får avslut(köp) i webshoppen
kan det finnas någon flaskhals eller dylikt ?

Sidan har mycket och bra innehåll och är strategiskt länkad till webshoppen

Adressen är: www.spirit-of-the-past.com

sidan har ca 150 unika besökare/dag och det mesta kommer från sökmotorerna
och mer än hälften av besökarna tittar runt i butiken men det är knappt ett köp i veckan?

Varför ? :blink:

Robert 2005-02-01 21:15

Är det kvalitativ trafik? Vilka sökord används? Är det rollspelslirande tonåringar eller gother som söker efter häftiga prylar eller är det köpsugna besökare? Är webshoppen riktad mot en internationell publik ? (tänker på att det faktiskt är engelsk och svensk text blandad på sidorna... bugg?)

clonix 2005-02-02 06:57

:blink: Trafiken kommer från bland annat Hobby/hemslöjdsajter här i sverige samt på en del bra sökord
(har inte tillgång till statsen härifrån) så det BORDE vara bra trafik

Det som är konstigt är att dom beställningar som kommer oftast är från USA
finns det nåt på sidan som skrämmer svenska besökare/kunder?

Folk verkar vara köpsugna eftersom de klickar runt o kollar en hel del i butiken
så det är mysko att kunden knappt får beställningar...

Eftersom målgruppen är personer i 35 år och uppåt inom "hemslöjd"
Så misstänker vi att det är just att man måste registrera sig som kund i kassan som skrämmer.

Därför kommer vi lägga upp en Hjälpsida hur man handlar i butiken
samt klargöra stort o tydligt att det även går att beställa via telefon.

Sen har jag ingen aning hur man kan optimera den bättre

Sen

pitbull 2005-02-02 07:14

Var inne och tittade runt en stund och jag skulle villja säga... Struktur, struktur och åter struktur.

Sidan saknar detta nästan helt. Inte speciellt användarvänlig heller. Jag klickade runt som en tok utan att egentligen komma någonstans, det enda som dök upp var en massa undersidor. Tänk på att bygga upp sidor så att det ÄR SÅ FÅ KLICK SOM MÖJLIGT mellan besökaren/kunden och produkten.

Där har du nog svaret på varför "alla klickar runt utan att handla" - De hittar helt enkelt inte, och tröttnar efter ett par klick.

Ta det här på rätt sätt nu, jag skriver detta för att hjälpa till.

Mvh /Stefan

Tympanon 2005-02-07 11:04

Jag kommer inte ens in på sidan.

dunken 2005-02-07 11:53

Jag håller helt med pitbull men jag förstår inte varför det inte finns lite erbjudande på förstasidan ?
Och sen så skrämmer den stora texten på första sidan mig helt från att handla.

Så få ner det till så få klick som möjligt

Jan Eriksson 2005-02-07 12:31

Jag säger som det är sagt innan, struktur saknas.

Jag prövade Vikingatida varor --> Torshammar och sen "Klicka HÄR för att köpa torshammare!" och nu är jag hux flux på en annan site och ingen knapp att klicka på för att köpa min hammare utan nu ska man klicka på Torshammare och sen Karneol och hematit (Chansning) och sen Köp och sen skapa konto....

Varför två siter? När man klickar på "Klicka HÄR för att köpa torshammare!" bör man komma direkt till sidan som visar produkterna. Det vore like mer logiskt. Vidare så kanske jag vill ha en röd hammar. Jag vet inte vilken produkt som jag ska välja Karneol / Carnelian eller den andra.

Få struktur så tror jag att ni kommer att öka försäljningen.

/Janne

eg0master 2005-02-07 14:22

Citat:

Originally posted by clonix@Feb 2 2005, 07:57
[...]
Det som är konstigt är att dom beställningar som kommer oftast är från USA finns det nåt på sidan som skrämmer svenska besökare/kunder?
[...]

Tja, sidan är ju vulgär och amerikaner är ju ganska vulgära så där har du kanske svaret... :D

Blandningen av språk och att man kommer till en webshop (och inte specifikt sidan med torshammare i exemplet ovan) gör kanske att man tappar sugen. Instämmer i stort med de andra här och man blir inte direkt sugen på att köpa något. Snarare tvärt om.

Clarence 2005-02-07 16:16

Kan inte annat än hålla med. Diffust varifrån man handlar när man hoppar till en ny sida när man klickar på Torshammare (och dessutom får leta upp hammaren igen).

Alldeles för stor text på undersidorna, på laptopen med 1024 ser jag rubrik och 2 rader text, runt en skärmbild längre ner kommer första produktkategorin, med hälften så stort typsnitt som den inledande texten.
åd
Blandandet av engelskan och svenskan framm och tillbaka är ingen vidare hit det heller. Ger förvirringen ännu större när man blir omkastad till andra sidan där man ska leta upp sin produkt IGEN med både annan kategoritext och språk på densamma.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson