WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bästa väl gällande marknadsföring för oss? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5824)

Sequenza 2005-01-30 14:43

Hej hej..

http://www.sequenza.se

Vi säljer till Sverige och Norge, men frågan är, hur ska vi marknadsföra oss på bästa sätt?

Det rör sig inte om några större volymer. Vi har för tillfället ett lager på strax under 100st. Vi kan dock få fram fler inom 10 arbetsdagar.

Hursomhelst, vilka alternativ finns det?

Just nu lutar det åt Double. Dom är billiga, verkar ha hyffsat med affiliates och efter ha läst tråden ovan här verkar dom "helt ok". (800:- / mån därefter betalar vi provision per betald spelare till affiliates).
Google AdWords verkar ju också helt ok men gällande just MP3 spelare finns det en hel del som valt det. Minst 50 öre / klick.

Annars kan vi registrera oss på pricerunner, 3kr / klick. Vi kan (precis som med google igentligen) begränsa antal klick till en viss summa / månad.

Kelkoo.se finns också, det kostade ungefär 1500 per år.

adtrade.se's annonsutbyte, gratis men vi måste ha två annonser på vår webbplats = ser väldigt illa ut.

Kommentarer?

Charlie 2005-01-30 16:33

Nu är jag ingen expert på just det här, men ett annat sätt, om ni inte redan har gjort det, är väl att skicka runt spelaren till alla större testredaktioner, t ex idg för att vänta på ett omdöme. Håller spelaren en tillräckligt god standard jämte andra spelare blir det nog bra reklam :), relativt billigt också.

Ett exempel på en rätt lustig reklamkampanj som ett företag (som jag ej minns namnet på ;)) anordnade för ett litet tag sedan en kampanj gick ut på att skänka bort en samling rätt dåliga märklösa mp3-spelare vid, jag har för mig att det var vid sergels torg under en helg; detta för att visa hur dåligt det var med skräpmp3spelare och att man skulle lägga ner lite pengar på deras riktiga.

De fick åtminstone lite gratis pr på idg.se (och förmodligen en del andra webbsidor) :).

Det är alltså ett sätt att väcka uppmärksamhet, gör något ovanligt och få uppmärksamhet i media. Eller skriv en insändare till DN om hur hög strålningen ifrån mp3-spelare vanligtvis är (kom inte på något bättre exempel) och underteckna med ditt namn, ditt företags namn och url eller liknande :)... får du plats i tidningar etablerar det dig lite som en expert inom området, och människor får förhoppningsvis större tilltro till ditt varumärke.

Lycka till :)

Joel 2005-01-30 18:02

Citat:

Originally posted by Sequenza@Jan 30 2005, 14:43
Just nu lutar det åt Double. Dom är billiga, verkar ha hyffsat med affiliates och efter ha läst tråden ovan här verkar dom "helt ok". (800:- / mån därefter betalar vi provision per betald spelare till affiliates).
Google AdWords verkar ju också helt ok men gällande just MP3 spelare finns det en hel del som valt det. Minst 50 öre / klick.

Kelkoo.se finns också, det kostade ungefär 1500 per år.

Kom ihåg att det går att pruta på ALLT! Oavsett om det är double eller kelkoo, blocket eller en marknad - pruta! :)å få ner priserna ytterligare. Lite OT kanske :unsure:

ullberg 2005-01-30 23:04

Hej!

Du får säkert en hel del marknadsföringsidéer genom att göra mitt test på denna adress:

http://www.internetmarknad.se/test

Jag har samlat 17 frågor och efteråt får du en rapport på 3-5 sidor med förslag baserat på dina svar. Klart i förrgår! :) Gratis.

Hälsningar

Tomas

Sequenza 2005-01-30 23:11

Slängde upp en 20:- annons på blocket tidigare idag...

fick 4 beställningar och 64 unika besökare för den slanten inom 5-6 timmar. Prisvärt ? :D Visst, det kanske inte är lika tjusigt som andra annonserings alternativ men det är väl endå resultat som räknas... den annonsen ligger dessutom kvar i 2 månader till... svårslaget ;)

Hitills 0,3124 kronor per klick... och det åker nog neråt en bit till :)

Tips på fler stora annonsmarknader? (Förutom tradera ;) ).

Xyzi; Tack för ditt svar :) Att skicka ut test ex är ett väldigt smart sätt, dock accepterar inte papperstidningarna "vad som helst" utan det krävs att man är lite mer känd för att det ska gå igenom. Har funderat på siter som t ex Nordichardware.se och Sweclockers.com men kommit fram till att dessa recenserar utifrån de krav entusiaster ställer. Då vi har en enkel spelare med fokus på pris och minnes mängd tror vi inte att vår produkt är rätt för en sån site. Ni råkar inte ha några tips ang. siter där mer "vanliga" användare läser?

Sånna där marknadsförings stunts som du nämner är mkt smart.. tänker på Adamond närmast som erbjöd sin spelare med en diamant ditsatt för 50 000:- eller så. Det gav rubriker på IDG mm... tjusigt :)

Jag har en liten plan men den sätter jag i verket senare, kräver en del förberedelser :).

@ Programmer; Ngt som jag faktiskt inte tänkt på. har inte prutat något alls... tål att testas :)

Jag tror min modell blir Blocket och andra annonserings siter så länge. När våra nya modeller kommer in kör jag igång min lilla marknadsförings ide och affiliate program hos Double.

Tack o bock :)

EDIT: Ullberg... missade din post.. testar ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson