WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ta betalt för en epost tjänst. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5772)

PTN 2005-01-27 19:48

Hejsan, tänkte skriva mitt första inlägg här på wn. Fråga :

Jag skulle vilja göra det möjligt för andra personer att "köpa" en eller flera epost adresser från mig som jag äger domännamnet till. Men i dom avtal hos olika webbhotell som jag har läst står det alltid något med : "Abonnenten får inte upplåta eller sälja delar av Abonnemanget till tredje part utan skriftligt tillstånd från xxx". Jag vill alltså kunna sälja exempelvis en epost adress för ca 100 kr och det jag vill kunna leverera är:

imap/pop3 konto
ca 20 mb utrymme.
webmails möjlighet.

Hur gör jag ?, måste man ingå ett special avtal med något webbhotell eller är enda lösningen att hosta själv?

Decibel 2005-01-27 21:52

Dom flesta webbhotell med lite anpassningsförmåga kan låta dig göra detta, redogör klart och tydligt vad du vill göra och vilket pris du kommer ta för tjänsten, det kan bli lite känsligt om du konkurrerar med ditt webbhotells verksamhet prismässigt.

jonny 2005-01-31 00:25

Framförallt handlar det om att man som webbhotell inte vill ha in en kund som köper ett förhållandevis billigt konto och startar en tjänst liknande hotmail.

Förmodligen är det bästa att skaffa en dedikerad server där du kan köra eposttjänsterna själv.

forngren 2005-01-31 09:57

Vissa webbhotell tillåter det... Tror att bl a wopsa gör det, inte säker...

Charlie 2005-01-31 21:57

Jag har också funderat lite på detta. Låt oss säga att man exempelvis skulle vilja erbjuda en webhotellstjänst. Att sitta hemma med en dator skulle nog inte vara så uppskattat av ens ISP (och möjligtvis inte heller av krävande kunder). Att ställa det på ett webhotell lär inte uppskattas av varken webhotellet eller en själv (med mycket utrymme och bandbredd som krav).

Hur fungerar det med alla dedikerade tjänster som finns? Jag kom en gång in på ett företags webbsida som endast verkade rikta sig till kunder som drev webhotell (har för mig att det var Whopsa eller liknande som var kund hos dem), men är det vanligt att man kan sälja sådana tjänster vidare med de flesta av dedikerade tjänster utan särskilda avtal? Webhotell är då endast exempel, även tjänster som denna epost-tjänst bygger då på samma sak.

Decibel 2005-01-31 23:23

Citat:

Originally posted by Xyzi@Jan 31 2005, 21:57
Jag har också funderat lite på detta. Låt oss säga att man exempelvis skulle vilja erbjuda en webhotellstjänst. Att sitta hemma med en dator skulle nog inte vara så uppskattat av ens ISP (och möjligtvis inte heller av krävande kunder). Att ställa det på ett webhotell lär inte uppskattas av varken webhotellet eller en själv (med mycket utrymme och bandbredd som krav).

Hur fungerar det med alla dedikerade tjänster som finns? Jag kom en gång in på ett företags webbsida som endast verkade rikta sig till kunder som drev webhotell (har för mig att det var Whopsa eller liknande som var kund hos dem), men är det vanligt att man kan sälja sådana tjänster vidare med de flesta av dedikerade tjänster utan särskilda avtal? Webhotell är då endast exempel, även tjänster som denna epost-tjänst bygger då på samma sak.

De flesta leverantörer av dedikerade tjänster ställer inte direkt höga krav på vad du gör med servern, sålänge du håller dig inom lagen.
Det du bör kolla är hur pass synlig du är, de flesta som söker webbhotell idag kan enkelt kontrollera var din server står, och råkar leverantören även vara webbhotell är möjligheten att dom går dit istället för till din server.

Jacob 2005-01-31 23:28

Vi på Regerar.com har börjat ta betalt för e-postadresserna sedan i söndags. En del barnsjukdomar och problem så här i början men det rullar på ganska bra.

Hör av er till pålitliga webbhotell och lägg fram er affärsidé så kan säkerligen några komma upp med ett kostnadsförslag.

jonny 2005-02-01 01:44

Att driva en webhotellstjänst "hemifrån" är förmodligen inte tillåtet - inte för att servrarna står hemma utan för att du förmodligen har någon form av bredband. Bredbandsleverantörerna tillåter inte att du driver ett webhotell på deras anslutningar, då måste du istället skaffa en riktigt anslutning som kostar minst ett par tusenlappar per månad.

Om du däremot ställer servern i en serverhall där du betalar för att servern ska stå och betalar för en viss mängd trafik brukar du kunna få göra vad som helst så länge du betalar för den trafik du använder och följer lagar och avtal. Det verkar finnas en hel del webbhotell som kör dedikerade servrar hos Webcows bland annat.

Vi överväger i dagsläget att erbjuda någon form av co-location eller dedikerad server - där skulle man kunna driva sitt eget webhotell eller sin eposttjänst om man så vill.

Jag tror att en betaleposttjänst är så pass krävande att den bör ligga på en egen server, men det ser ut som man kan komma undan med några hundralappar per månad för en sådan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson