![]() |
Hej,
Har ett företag som är intresserade av att annonsera på min sida. Saken är att jag har inte bestämt mig för hur mycket annonsen ska kosta. Sidan har nu 300 unika besökare per dag. Därför undrar jag, hur mycket ska jag ta betalt och vad ska jag ta betalt för (per visning, per klick?)? |
Per klick lär inte ge dig tillräckligt med 300 ub/dag. Ta runt 500 kr för månad istället, det är ganska lagom.
|
Återigen, det som har sagt många gånger: En annonsplats är ju så olika mycket värd beroende på hur väl dina besökares intressen stämmer överens med det som annonsören vill sälja så att det går inte att säga ett bestämt pris. Om du t.ex. har en spelsida är det ju av ett helt annat värde för en som säljer spel att ligga med där än för en som säljer blomfröer. Det går att vända på det, du kan bestämma dig för att du ska ha 600 kr/månad i fast pris, sen får du vänta tills du får kontakt med en annonsör som det faktiskt är värt 600:- för att ligga med på just din sida.
Fastprisavtal är inte dumt, enkelt och smärtfritt. |
Frågan borde ställas om det skulle vara lönsamt för en annonsör att annonsera på sidan. Om det inte skulle ge så mycket på CPC, varför skulle det då ge mycket mer med fast annonspris?
Sedan är även F-skatt en viktigt fråga, har du inte det så blir priset för annsören mer än det dubbla. Tips är att gå ut ganska lågt, sedan om intresse finns öka prissättningen. |
Eller ta detta räkneexempel.
Vinst per såld tv/dataspels-enhet: 60 kr Förra månadens antal sidvisningar på din sida: ~ 17500 Industristandard CRT: 0,2% Körratio: 2 % 17500*0,002*0,02 = sålda enheter = 0,7 st Naturligtvis kan det vara helt annurlunda för din sida, men om du vet av dig att du har en mycket köpstark besökarkrets så fungerar det nog alldeles utmärkt att kontakta berörda företag och erbjuda dem en testperdiod. |
Får tacka för svaren samt fixa en F-skattsedel ;)
Företaget vet redan om hur många besökare sidan har, och ska jag vara ärlig tror jag att företaget främst köper annons-plats hos oss för att stödja oss - inte för att själva bli stenrika på annonsen. Ang. fastpris så är jag inte så förtjust i det, om priset är fast så får man ju inte högre inkomst ifall det plötsligt skulle bli en publikstorm till sidan, sedan skulle ju även företaget förlora på det ifall alla besökare struntar i att besöka oss. Om vi säger såhär: 1. Hur mycket bör jag ta för varje klick? 2. Hur mycket bör jag ta för varje visning? |
Citat:
Självklart finns det alltid undantag från detta liksom det finns undantag från CPC. Min poäng är att man inte ska förkasta att enbart synas utan att få trafik idag, detta kan generera så mkt mer trafik i morgon. Jfr traditionell annonsering, hur många produkter kan du egentligen köpa av en tidningsannons. Där arbetar man bland annat med igenkänning, när du väl hamnar i begrepp att införskaffa eller nyttja en tjänst så är chansen så mkt större att du väljer en av de som du tidigare sett i annonssammanhang än de som du inte sett alls. (har ingen empiri att backa upp detta med, men finns säkert om man letar...) Jag säljer enbart fastpris hos mig, ingen har knorrat över detta ännu eller ens frågat efter CPC eller andra varianter. |
Jag är helt och hållet för en blandning av CPM och CPC (kostnad för visning respektive klick). Det ger betalt/kostar för igenkänning och sedan extra vid besökare till sidan. Enligt mig är detta det mest rättvisa för båda parter.
Lämpliga priser varierar stort mellan olika målgrupper och olika länder. Var det kan tänkas ligga för svenska spelindustrin måste jag säga att jag inte har en minsta aning om. |
Citat:
|
När jag studerade fick jag lära mig att man bör utgå ifrån kundens behov om man vill ta fram en lyckad produkt. I detta fall är jag, i egenskap av annonsköpare, kund och tänkte bidra med ett par tankar:
Genom att ta reda på vad köparen är ute efter; bygga varumärke eller skapa aktivitet (omedelbara köp), kan du apassa din ersättningsmodell - fast, rörlig eller rörlig med en garantiplåt i botten. Jag, till exempel, som är ute efter att generera köp snarare än att bygga varumärke är beredd att betala väldigt bra för utrymmen som ger Pocketklubben prenumeranter - men väldigt lite för att endast synas och bygga varumärke. För att slippa fasta avgifter kan jag tänka mig att betala väldigt bra enligt en CPO eller CPC-modell, så länge jag kan räkna hem samarbetet. Det gör mig inget att vi i vissa fall betalar en högre rörlig ersättning än vad det hade kostat med fast månadsavgift. Bra samarbetspartners, som vi tjänar på att jobba med, är värda mycket och ska behållas. Dessutom sporras de att generera ännu mer kunder till oss(genom att, t.ex ge oss bättre utrymme). Man kan även se den högre esättningen som ett slags premium som vi betalar för att slippa risken att betala en hög fast avgift för något som i värsta fall inte ger oss några kunder alls. Kort sagt, du kan locka kunder till din sajt genom att minimera deras risk (i detta fall fasta kostnader) - men om samarbetet går bra ska du absolut belönas extra för det. Genom att ta betalt per click kommer man även runt problemet rörande hur mycket dina kunder är värda för en given annonsör (hur väl din målgrupp stämmer överens med deras). Normalt är det ju bara de som är intresserade som klickar sig vidare. Slutligen tycker jag, som kund, att viljan att ta betalt för CPO eller CPC inger trovärdighet. Man kan mäta allt Internet, så det borde bara vara de som inte är säkra på vad de kan leverera som vill ha en fast ersättning. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson