![]() |
Jag har en burk som jag har alla mina diskar i. Och det sitter 6st 200Gb diskar i den nu, som ligger i en spanned
Problemet är att en disk försvinner i bland. Förra gången jag hade dessa problem bestämde jag mig för att köpa 2 nya kontroller kort. Och det löste problemet. Men nu händer det igen. Det är en disk som försvinner. Men när jag startat om så finns den igen. Så jag testade att sätta det på ett annan kontroller kort. Men samma problem. har även testat andra ide kablar. Kan det vara så att nätagget är lite för klent? Det är ett 350watts agg. har ni tips eller ideer som kanske löser det hela så får ni gärna dela med er utav dom. / Tommy |
Nätagget bör klara det. Jag har själv 6 diskar i en burk med ett 360 watts nätagg. Däremot fick jag lov att byta moderkort (!) då Epoxkortet ville frysa så fort det blev lite mer aktivitet mellan diskarna. Med Asuskortet så fungerar allt som det ska.
Vad har du för operativ? |
Hej,
Jag har jobbat en tid på den lokala datorbutiken här i staden med just support och felsökning av datorer, dom vanligaste felen med diskar som försvinner är att den är skaddad på något sätt antingen att något glappar i kontakterna som gör att den inte fungerar jämt även diskar som är trasiga i dom elektriska delarna kan ha en tendens att slå på och av sig under drift, vilket gör att enna stunden fungerar disken utan några som helst problem för att senare försvinna helt och hållet ur systemet och annat roligt. Jag skulle dock rekommendera dig att köra hårddisk tillverkarens test program på den, man kan få dessa fel om tex diskens S.M.A.R.T har gett sig eller om den har döda klusters mm. Ladda ner UBCD som är en helt kostnads fri nedladdning som du hittar här! Den skivan innehåller diverse olika test för nästan alla hårddisk tillverkare som finns, kanske inte dom äldre från 400mb tiden men nästan alla diskar skall gå att testa med programen på den här skivan, den är väldigt enkel att använda du bränner bara ut den och startar datorn med skivan i då den är bootbar. Efter det är det bara navigera i dom olika menyerna över program och annat nyttigt. Efter att du kört testet som kan ta ganska lång tid ibland, från 1 timma till 1 vecka beroende på ifall disken är hel eller om den verkligen är riktigt kass. Dom flesta testen går dock på runt 1-2 timmar och ger dig snabbt en felkod om disken nu skulle vara trasig och då är det bara kontakta leverantören eller tillverkaren av disken för ett garantiärende. Dom flesta diskar har ju iallafall runt 3-5 års garanti så det brukar aldrig vara några större problem. Men du kan ju även testa att bytta ut nätaggregatet, en kompis till mig fick liknande problem en gång och då var det nätaggregatet dock hade han redan från början ett 400 watts nätagg, även om det låter mycket så behöver det inte vara det. Man skall inte gå på bara watten utan du skall även kolla vad du har för ampere på 5 v och 12 v railsen mm. Själv kör jag 2x300 watts redudant nätagg i en burk hemma med 6 st diskar i och då är det ingen avancerad hårdvara men den verkar inte riktigt orka med endå, just när diskarna skall startas upp drar dom mer ström än vanligt. Så jag rekommenderar att du kör ett hårddisk test på din hårddisk och sen om det inte hittar något så kan du ju testa med ett kraftigare nätaggregat. Du har aldrig provat sätta disken i en annan dator och se om samma problem uppståt även i den? Mvh, Viper |
Jag har precis samma problem. Jag kör dock inte köpt något controllerkort, och kör inte heller RAID.
|
En ganska viktig fråga, ligger RAID-en på kontrollerkorten eller är det en mjukvaru-RAID?
Bejjan: Operativ? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson