WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Spam? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5587)

Schneaker 2005-01-18 00:00

Jag har på senare tid fått två reklam-mail från svenska företag, dock med en privatpersons avsändaradress. I Sverige så finns en lag mot marknadsföring via email mot privatpersoner, om jag inte missminner mig.
Kan man kringgå denna lag genom att låta sina besökare "rekomendera" sidan åt en?

Jag är nämnligen lite småsur på AllaAnnonser.se som har skickat skräpmail till mig:
Citat:

AllaAnnonser.se

Hej yo! det är Cristofer!
Jag skulle bara vilja tipsa dig om en bra hemsida som du kan använda för att
söka efter begagnade prylar.

Sidan heter AllaAnnonser.se och samlar annonser från mängder av annonssidor, så nu
slipper du surfa runt till massaor sidor när du leter efter något du ska köpa.

Just nu pågår det en tävling som går ut på att tipsa så många vänner som möjligt.
Den som tipsar flest vänner vinner en MP3-spelare.

Du kan också vara med och tävla om du vill!
AllaAnnonser.se - Sveriges STÖRSTA sökmotor för radannonser och auktioner

Då jag tror att AllaAnnonser är aktiva här på WN så kanske ni kan förklara varför jag har fått reklam, som uppenbarligen är från er, trots att jag inte accepterat detta eller är nån form av företag....

jimmie 2005-01-18 00:14

Citat:

Originally posted by Schneaker@Jan 18 2005, 00:00
Jag har på senare tid fått två reklam-mail från svenska företag, dock med en privatpersons avsändaradress. I Sverige så finns en lag mot marknadsföring via email mot privatpersoner, om jag inte missminner mig.
Kan man kringgå denna lag genom att låta sina besökare "rekomendera" sidan åt en?

Jag är nämnligen lite småsur på AllaAnnonser.se som har skickat skräpmail till mig:
Citat:

AllaAnnonser.se

Hej yo! det är Cristofer!
Jag skulle bara vilja tipsa dig om en bra hemsida som du kan använda för att
söka efter begagnade prylar.

Sidan heter AllaAnnonser.se och samlar annonser från mängder av annonssidor, så nu
slipper du surfa runt till massaor sidor när du leter efter något du ska köpa.

Just nu pågår det en tävling som går ut på att tipsa så många vänner som möjligt.
Den som tipsar flest vänner vinner en MP3-spelare.

Du kan också vara med och tävla om du vill!
AllaAnnonser.se - Sveriges STÖRSTA sökmotor för radannonser och auktioner

Då jag tror att AllaAnnonser är aktiva här på WN så kanske ni kan förklara varför jag har fått reklam, som uppenbarligen är från er, trots att jag inte accepterat detta eller är nån form av företag....

Jag antar att det är en privatperson som har använt "tipsa en vän" på allaannonser.se eller nått liknande. Då är ju frågan om det är företaget i fråga som är skyldigt eller om du helt enkelt får var sur på din "vän". Jag tycker det är svårt att klandra allaannonser.se. Det är ju snarare din "vän" som skickar ett mail till dig via allaannonser än att det är allaannonser som gör det.

Schneaker 2005-01-18 00:27

Jag glömde kanske slänga med
Citat:

Received: from annons-web.engboms.se (unknown [193.15.29.156])
by mail.hamsterpaj.net (Postfix) with ESMTP id 626ED8D0070
for <[email protected]>; Mon, 17 Jan 2005 21:52:31 +0100 (CET)
Received: from annons-web ([127.0.0.1]) by annons-web.engboms.se with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.211);
Mon, 17 Jan 2005 21:54:15 +0100
From: Cristofer Undegård <[email protected]>

Mailet är inte skickat ifrån hotmail, utan från en annan server som anger hotmailadressen som avsändare.
När jag försökte tipsa mig själv genom deras system så fick jag ett meddelande om att jag redan var tipsad.

Detta tyder väl på att det är deras servrar som hanterar utskicket av e-post? Jag struntar fullständigt i vem som står som avsändare och hur de har fått min e-postadress.

Jag är privatperson, jag har inte godkänt att få några reklam-mail från AllaAnnonser.se och då ska jag inte heller få några!

guran 2005-01-18 00:42

Det du har fått är helt och hållet ett spam. Det finns inga sätt att kringå lagen.

Ett tips från en kompis om en kommersiell hemsida, företag eller produkt, måste helt och hållet ske från din kompis. Således måste det mail du får komma från din kompis.

Ett företag som har en tipsarsida, får naturligtvis hjälpa till med tipsningen, men denna hjälp får består endast av att skicka iväg din kompis mail.

Anmäl dem till Konsumentverket.

N!cklas 2005-01-18 07:38

Vore intressant att få en dom i detta ärende (liksom allaannonser/b locket...) för att slutligen få veta vad som egentligen gäller.

Davve 2005-01-18 11:28

Det värsta jag vet är all spam om Ebay, får säkert 100 såna om dagen, hatar dessa...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson