WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   D-Link 624 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5285)

hundserver 2005-01-03 12:41

Köpte innan jul aen D-link router 624 med 108Mbps trådlös,

Till detta införskaffade jag även netgear´s 311 samt 511 nätverkskort, Kopplade in allt, laddade hem senaste drivrutinerna till korten, uppgraderade firmwaren i d-linken, Men hela skiten strular lik förbannat,

Den trådlösa kopplingen tappas med jämna mellanrum och det interna nätet segar som ett modem,
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av 624:an och som möjligen har fått bukt med detta problem, En snabb koll på nätet (borde gjorts innan) visar att det är massa folk som har exakt samma problem,

Hittar dock inga svar på en vettig lösning på detta problem...

Mailat d-link? Nope har läst de svar andra fått från dem (om dom fått svar) och testat deras lösningar men utan ngt bra resultat,

Funderar nu på att åka in och byta den mot en netgear router ist, då denna verkar ha fått bättre kritik,

Decibel 2005-01-03 12:47

Har en 624+ som jag upptäckte samma problem med sålänge man inte körde med Dlinks egna kort i klienterna.
Även min laptop hade problem, fick en ny av dlink sedan dess försvann problemen.

andhol 2005-01-03 16:23

Jag har en 624+ jag med som varit inne hos D-link för felsökning men givetvis utan något fel konstaterat. Har nog testat det mesta men för att få den att inte hänga sig var jag tvungen att rensa loggarna i den väldigt ofta. Men den tappar anslutningen titt som tätt ändå. Enligt D-link kan de inget mer göra eftersom felet helt klart ligger i mina datorer eller de nätverkskort som mina datorer kör med.

Det jag försökt förklara för dem är att när jag kör samma konfiguration men med en Netgear router eller en av ett annat märke (kommer inte ihåg på rak arm just nu) så fungerar det smärtfritt, kan köra utan avbrott (testade under en veckas drift med vardera router) men felet kvarstår alltså i mina datorer hävdar D-link.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med den routern, enda lösninge jag ser är att köpa en annan modell eller leva på hoppet att någon hittar en lösning på det eller släpper en firmware som löser biffen.

Som svar på ursprungliga inlägget kan jag bara rekommendera att byta till en annan modell om du fortfarande har bytesrätt.

/Anders Holgersson

dP79 2005-01-03 16:50

Jag har också en Dlink 624+. Har fungerat felfritt hela tiden. Kör på firmware version: 1.19 , daterad 07 Jul 2004.

Har en laptop med inbyggt trådlöst nätverkskort (märke okänt) och en workstation med ett netgear trådlöst nätverkskort kopplat till den. Även en workstation med kabel används. Fungerar felfritt i alla lägen. Verkar vara väldigt bra räckvidd också, kan utan problem sitta ca 50m utanför med laptopen på sommaren och arbeta.

Så att den bara ska fungera med dlink nätverkskort är felaktigt.

Jens 2005-01-03 16:53

Har också en 624+ som krånglar. Det verkar som det är vissa hårvaruserier som har problem. (fel i tillverkningen, dåliga komponenter på vissa kanske). Provat alla progamvaror, ingen skillnad. Använder man inte wlanet ka nman stänga av det, då har jag märkt att den fungerat lite bättre. Men det var nog inte därför man köpte den ;)

andhol 2005-01-03 21:46

Citat:

Originally posted by Jens@Jan 3 2005, 16:53
Använder man inte wlanet ka nman stänga av det, då har jag märkt att den fungerat lite bättre. Men det var nog inte därför man köpte den ;)
På vilket sätt menar du stänga av? Känner mig så desperat att det kan vara värt att dra kabel innan man köper någon annan router.

/Anders Holgersson

Jens 2005-01-03 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av andhol
Citat:

Ursprungligen postat av Jens
Använder man inte wlanet ka nman stänga av det, då har jag märkt att den fungerat lite bättre. Men det var nog inte därför man köpte den ;)

På vilket sätt menar du stänga av? Känner mig så desperat att det kan vara värt att dra kabel innan man köper någon annan router.

/Anders Holgersson

Om du loggar in på routerns webgränssnitt och trycker på Wireless så kan du välja Disable.

Jonas 2005-01-04 02:07

Citat:

Originally posted by Jens@Jan 3 2005, 23:26
Om du loggar in på routerns webgränssnitt och trycker på Wireless så kan du välja Disable.
Hmm Router är något HELT annat...

Dom där billiga sakerna man kan köpa på Onoff eller liknande är NAT/PAT-enheter. (När jag menar billiga så menar jag < 5K. En router ligger på 10K < ).

Clarence 2005-01-04 04:10

Min D-Link 624+ fungerar faktiskt felfritt än så länge, även fast antennen till wlanet mystiskt försvunnit under flytt. Förvisso kör jag bara laptopen med wireless.

Firmware Version: 2.04 , 04 Aug 2004 om det kan hjälpa.

Jens 2005-01-04 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av Jens

Hmm Router är något HELT annat...

Dom där billiga sakerna man kan köpa på Onoff eller liknande är NAT/PAT-enheter. (När jag menar billiga så menar jag < 5K. En router ligger på 10K < ).

Ledsen, mitt fel. jag vet vad en router är.

Har visst börjat kalla dessa det för dom brukar kallas "Hemmarouter" "bredbandsrouter", NAT-router .. ... ;)

Tror alla förstod mig.

Citat:

Firmware Version: 2.04 , 04 Aug 2004 om det kan hjälpa.
Den ska jag testa.. !

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson