![]() |
Jag satt igår och gick igenom kundreskontran på obetalda fakturor för 2004.
Vad jag kunde se så var det en tydlig bild av vilka som har låg betalningsmoral, av dom 38 obetalda fakturorna jag hade (sedan juli) så var 18 st till kvinnor och då skall man ha i beaktande att just tjejer står för ungefär 15% av den totala försäljningen. Alltså är kvinnor mycket sämre på att betala sina fakturor. Vad som också är anmärkningsvärt är att genomsnittsåldern på kunderna med dom obetalda fakturorna ligger på så lågt som 18-23 år, baserat både på män och kvinnor. Genomsnittsfakturan ligger på 500kr och jag tycker att det är skrämmande att så många som 38 pesoner inte betalar den trots påminnelse, jag har gjort kreditupplysning på alla mina fakturakunder så pengar finns att hämta nu när jag lämnar det vidare till inkasso och kronofogden. Att få en prick hos fogden för sketna 500kr anser jag som mycket dumdristigt. Den grupp kunder som är i särklass bäst på att betala sina fakturor i tid är invandrare. Hur ser det ut för er andra som har faktura som betalningsalternativ, har ni ungefär samma erfarenheter? // Mats |
Har haft X-antal timmar med huvudbry Pga. icke betalande kunder och betalningar som varit allt från 3 dagar till 3 månader sena!
Den trenden vände snabbt när vi började med egeninkasso (Dvs skickar ut egna inkassokrav) "Vid utebliven betalning lämnas ärendet/fakturan till inkasso" som text på fakturan är lite "old fashion" och fungerar inte såvida man inte har en aktiv uppföljning av varje faktura. Det stora problemet som nog de flesta här på WN känner igen är att folk vill ha stora hemsidor med alla tänkbara funktioner som det kan ligga veckor med jobb bakom...men de är inte redo att betala vad det kostar att producera. Men generellt brukar betalningsmoralen vara ganska hög.... OM man visar kunden att man har kontroll på sina fakturor samt följer upp dom. |
Citat:
- Menar du att sätta på en stämpel från ditt inkassobolag på fakturan och skicka den via post, eller? |
Citat:
Tanken med tråden var att just tjejer i stor utstäckning har svårare att betala än killar och att medelåldern på dom som slarvar är så låg. // Mats |
Jag hade 5 st som inte hämtade ut postförskott innan jag slutade med det alternativet i höstas.
4 st av dem var kvinnor. När jag skickade ut faktura (på postens avgifter och en administrativ avgift) betalade en person (kvinna). Trots att det tydligt stod att ärendet går vidare till inkasso om fakturan ej betalades. 2 av 5 fakturor kom också tillbaka eftersom att mottagaren bytt adress utan att skaffa eftersändning. Läxan blev att jag i fortsättningen ska kolla upp så att personen verkligen bor på den rätta adressen. Någon som vet hur man gör detta lättast och billigast? Det måste väl vara eniro.se och hitta.se? |
Citat:
// Mats |
Citat:
|
|
Citat:
Finns bra alternativ för 6-7 kr. // Mats |
Citat:
// Mats |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson