WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Upphovsrätt för Websida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5045)

Atlas 2004-12-17 11:31

Senna,

Har haft detta uppe tidigare men kan inte hitta inlägget och jag har en ny fråga som inte behandlades då.

Jag har gjort en websida till ett företag och fått betalt för jobbet, inga papper skrivna. Företaget har nu blivit uppköpt och det nya moderbolaget vill använda min layout och kod från websidan till alla sina dotterbolag. Som vi kom överrens tidigare här på forumet så kan jag aldrig kräva något betalt för att de duplicerar min sida då företaget betalt för mitt jobb och därmed äger sidan.

Det nya företaget frågar tusen frågor om har jag gjort ditten och datten och vill ha access till orginalbilder osv som jag har gjort.

Hur skall jag gå tillväga? SKall jag säga till dem att vill de ha min hjälp så kostar det eller skall jag säga att det får de fixa själv eller slösa på min dyrbara tid utan ersättning?

jimmie 2004-12-17 11:37

Hej,

Det är klart du ska ha betalt om de vill ha dina tjänster. Begär ersättning och kommer de med undanflykter så hjälp dem inte. Varför ska du jobba gratis?

Ditt jobb med den webbsidan var väl slutfört och vill de ha mer hjälp och mer material får de också betala för det.

Yohan 2004-12-17 13:53

håller med jimmie!

Förra företaget köpte alltså en sida av dig och därmed är affären klar. Om sedan ett företag som köper upp det företaget vill ha ännu mer så får dom förhandla ett nytt pris med dig. Sidan som du gjorde innan är såklart deras!

Atlas 2004-12-20 10:56

Tackar för era svar. Vad är rimligt betalt per timme då?

hubbert 2004-12-20 12:24

Rimligt är väl att ta samma debitering som du hade när du gjorde originalsidan.

hubbert 2004-12-20 13:16

Hm kom inte ens i redigeringsläget nu så jag får skriva ett nytt inlägg.
Att du tar samma debitering som originalsidan är rimligt därför att det för kunden med stor sannolikhet blir en mer kostnadseffektiv lösning än om de tar en en annan designer.
Du behärskar ju strukturen på sidan vilket ett nytt företag inte gör som därför måste sätta sig in i den med x timmar á x kronor.
Snarare skulle du kanske ta lite mer betalt nu än tidigare just av den anledningen.
I slutändan så kommer kunden tjäna på det ändå jmfr med om någon annan skall göra det.

Atlas 2004-12-20 16:15

Tog fast pris för hela siten så har ingen timpeng tyvärr. Vad är en rimlig timkostnad?

hubbert 2004-12-20 17:34

Tja 300:- per timme försöker jag ligga på när det gäller uppdatering eller extra arbete. Men jag kör bara rena html-sidor inga databaser eller sådant. Men det är i underkant även för det arbetet, men eftersom jag troligtvis får hålla på längre än ett heltidproffs är det ok för mig.
Men runt 500:- tycker nog du skall ta om det är en mer komplex sidstruktur.

Se det så här hur lång tid skulle det ta för någon annan att "läsa in sig" på hemsidan?
Sedan har du tydligen gjort ett mycket bra arbete som du kan vara stolt äver eftersom de vill ha det på sina dotterbolagssidor också.
Du har tydligen originalbilder också som naturligtvis är ett extra plus i din arvodesförhandling.

Lycka till (skulle vara skoj och veta hur det gick senare)

Atlas 2004-12-21 10:10

Tackar hubbert. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson