![]() |
Har en fotografkompis som har tagit ett fotografi som ett webbdesign företag ville köpa rättigheter till att använda i en banner/logga i ett halvår. Vad tycker ni skulle vara det rimliga priset för att företaget ska få bilden på sin sida? Vad brukar ni
själva få betala för bilder som ni använder? |
Citat:
|
Citat:
|
fotografier kostar allt från 2000 kr till 20000 kr beroende på kvalitén och i vilket format dom har tagits, digitala foton är billgare men är sämre kvalité enligt profssen -- men vanliga otränade ögat ser inte något skillnad.
En fotograf tar sällan en bild, utan kör en serie med olika färger och nyanser. då kan kunden välja och vraka. Minipriset jag varit med om är 2000 kr exl moms per bild. Köper man loss rättigheterna (ensamrätt) så är det upp till fotografen om hur mkt kan vill ta ut för det -- det beror ju på om fotografen ser något större värde i bilden och hur relationen är och är tänkt att bli med kunden. Fotografen har dock alltid rätt att använda sina egna foton för "hemmabruk" men dom får inte säljas vidare. "bara ett halvår" låter helt idiotiskt enligt mig; ett fotografi är ingen bil... lol |
Vi har betalat ung. 1700 för ett halvår för ickexklusiva fotografier ur en fotografs portfolio, alltså redan tagna bilder.
Det finns branshförbund för fotografer som har listor över hur man ska ta betalt, hur mycket etc. Har ingen url, men jag vet att det finns. |
Citat:
Enligt BLF's (Bildleverantörernas förening) rekommendationer i utgåvan 2003 skriver dom: Citat:
|
Vill tacka för alla svar. Han skulle lägga priset på en tusing ungefär!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson