WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Värt att starta företag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4933)

ghis 2004-12-11 11:29

Hejsan! Jag har funderat på att starta en enskild firma till min webplats... Det som jag ser som plus med egen firma är jag slipper sociala avgifter på mina annonsintäkter.. från tex tradedoubler? Jag får alltså i slut ändan mer pengar än om jag är privatperson?

Andra företag vill annonsera lättare på min sida eftersom jag innehar F-skatt?

Sedan slipper jag momsen på datasaker tex, eftersom det har med mitt företag att göra, eller hur?

Jag har läst lite trådar här innan och vad jag har förstått så kostar det INGET att starta enskild firma.. Det kostar bara 1k kr om man vill regga sitt namn i ens komun?

Hur gör man med bankkonto? Behöver man starta ett separat till företaget? Kostar detta något? Måste man ha bankgiro? Postgiro? Kostar det något?

Är detta värt för säg en hemsida som kanske bara har 3000kr i inkomst per år?

Men man får ju se att man kunde köpa in saker utan moms osv också som plus! Och det blir ju billigare med webhotell... domän..

Hur mycket måste man ha som MINIMUM inkomst per år för att få ha F-skatt?

Finns det något sådan?

Frågorna är många! Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh Martin!

Saint 2004-12-11 11:42

gå ner på skattevarket så får du mer info + brochyrer. i varje kommun brukar det även finnas speciella möten för dom som vill starta ett eget företag. grunden till att starta eget är att du skall kunna försörja dig på inkomsten...

F-skattesedel är bara krångel enligt min uppfattning, det e inte värt om du bara drar in 3k per år.

tänk på att byråkratin tar en jäkla tid så den tid du kommer att lägga ner på att fylla i alla papper är inte värd 3k kr. jag kanske har fel men du kan inte slippa undan sociala avgifter (?).

ghis 2004-12-11 11:45

Hmm okay men man måste ju räkna in också att du får köpa utan moms?

Detta är inte tänkt att jag ska leva på.. företaget skall vara vid sidan av för att tjäna extra pengar.. Vad jag har hört så är det många som har så.. ?

Helena 2004-12-11 11:55

Citat:

Det som jag ser som plus med egen firma är jag slipper sociala avgifter på mina annonsintäkter.. från tex tradedoubler? Jag får alltså i slut ändan mer pengar än om jag är privatperson?
Har du enskild firma betalar du istället in egenavgifter, så det blir ingen större skillnad i slutändan (ur den synpunkten).

Här är ett par bra länkar:

http://www.nutek.se/foretagarguiden
http://skatteverket.se/

Citat:

Jo, det är ju en fördel, men det är som sagt en hel del pappersarbete med att ha en enskild firma, så drar man bara in 3000:-/år låter det inte riktigt värt det. Dessutom köper man inte utan moms. Man köper med moms, men får tillbaka den senare.

ghis 2004-12-11 12:09

Citat:

Man köper med moms, men får tillbaka den senare.
Det är väl nästan samma sak som jag sa.. men jag förstår vad du menar.. läste om det!

Men man kan väl se också såhär.. jag är duktig på programering osv.. Så jag kan ju utföra konsult saker åt andra företag också..

Men ingen som har koll på vad man minst måste ha i inkomst per år för att få ha F-skatt?

Mvh Martin

jihoakim 2004-12-11 13:31

Min far's ansökan gick i genom med uppskattad inkomst på 6.000/år
Men det tror jag är snudd på gränsen.

Filip 2004-12-11 13:38

Citat:

Originally posted by ghis@Dec 11 2004, 11:45
Du får bara dra av momsen för det du köper, motsvarande vad du tjänar.
Ex:
Du fakturerar ett företag på 800kr+moms
Du köper sen en dator för 8000kr+moms

Först får du in 200kr i moms. Sen betalar du 2000kr i moms. Du får då dra av 200kr från 2000kr.
Dvs datorn ink. moms kostar dig då 8000kr+1800kr = 9800kr
Räkna inte med att "bli rik", bara för att du startar företag och kan dra av momsen.

Det finns massor av felsteg och fallgropar att gå i innan du når toppen. Därför kan det vara bra att börja tidigt.
Gör som ovanstående skribenter råder dig, gå till ditt lokala skattekontor och diskutera igenom saken med dem.

Lycka till!

ghis 2004-12-11 13:38

Vad jag läste i ett tidigare inlägg här kan man sätta det till 0kr när man ansöker.. Sedan korrigerar man det efteråt

guran 2004-12-12 01:06

Har man en inkomst på 3.000 kr så borde skattemyndigheten betrakta det som en hobbyverksamhet och inte bevilja någon F-skattsedel eller momsregistering. Men bedömningen är ju som att kasta krona och klave.

Det går knappast att starta ett företag och sätta inkomst eller omsättning till 0 kr för att slippa skatt. Vad det handlar om är att företaget gör 0 kr i vinst, dvs. intäkter minus kostnader blir 0 kr eller till och med förlust om det blir minus. Det är helt okej.

Med andra ord går det att ha inköp i företaget som är större än de pengar som flyter in i företaget. Förlusten måste dock täckas upp med egna medel eller lånade pengar. För er som kan bokföring är detta jätteenkelt - balansräkningen skall "balansera", dvs. lika mycket på kredit- och debitsidan.

Det kostar även 1.000 kr i registeringsavgift hos Bolagsverket. Denna avgift är inte avdragsgill i firman. I princip kan du ha en enskild firma utan registrering hos Bolagsverket utan endast i Skatteverkets register. Nackdelen lär uppstå när någon begär ett registeringsbevis på bolaget eller undersöker om bolaget överhuvud taget existerar. Vill du öppna ett företagskonto i en bank, så lär du inte få det om du inte är registerad hos Bolagsverket.

Konto i bank behöver du om du skall skicka en faktura till ett bolag. I princip skulle de kunna göra en direktbetalning till ditt bankkonto, privat eller företag. Men jag tror det blir kortslutning på de flesta företag om du begär det. Du behöver då kanske bankgiro och då måste du ha ett företagskonto.

Med andra ord kan vi nog säga att om du bara räknar med 3.000 kr i inkomst så kommer du förmodligen att ha mer utgifter än inkomster om du skall ha ett företag. Du skriver dock att du kan ta andra konsultuppdrag. Ska du göra det, så prova med enskild firma.

Det finns nog ingen gräns i pengar som måste uppnås för att få ha en F-skattsedel. Det hänger mer ihop med hur många uppdrag du har och att de inte kan ses som någon form av anställning med dem du utför uppdragen åt. Konsultuppdragen skall inte heller vara åt det företag du är anställd på.

Du skall nog även ansöka om en FA-skattsedel och du skall vara anställd och göra egna jobb på sidan av.

ghis 2004-12-12 12:54

Jätte bra svar guran! Mycket oklart som blev klart!

Om jag startar så startar jag på riktigt.. med bolagsverket också!

Tack för alla bra svar och råd! Mvh Martin

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson